nieuws

Inschattingsfout Noord-Zuidlijn

bouwbreed Premium

Aannemer Max Bögl heeft een grote inschattingsfout gemaakt bij het hervatten van het afgraven van station Vijzelgracht in september. Dat oordeelt Deltares, dat voorstelt alle diepwandvoegen preventief van de binnenkant te bevriezen.

Aannemer belooft alle diepwandvoegen van binnenuit te bevriezen

Met het vriezen en het repareren van de verzakte huizen is zo’n 50 tot 70 miljoen euro gemoeid. Hoeveel daarvan voor rekening komt voor gemeente, aannemer en verzekering is volgens de gemeente nog niet duidelijk. De gemeente wil in elk geval de vriesinstallaties bestellen, zodat zo snel mogelijk begonnen kan worden met het bevriezen van de grond rondom de zwakke diepwandvoegen. Dit voorjaar wordt er een apart besluit genomen over het hervatten van het ontgraven.
Drie maanden nadat op 10 september weer een rijtje Wevershuisjes aan de Amsterdamse Vijzelgracht ernstig verzakten, presenteerde prof. Frits van Tol van Deltares gisteren zijn bevindingen. In zijn rapport haalt hij uit naar Max Bögl. De aannemer trof na een proefontgraving bij een van de verdachte voegen een bentonietinsluiting aan. De voeg was weliswaar droog maar had de aannemer toch moeten alarmeren. In plaats van meteen stalen platen voor de voeg te monteren, besloot Max Bögl eerst door te graven en de plaat dan aan te brengen. Maar toen was het al te laat en was en stroomde er veel water en zand de bouwput in. Na een verzakking van zo’n 15 centimeter in juni, verzakten de naastgelegen wevershuisjes ditmaal tot wel 25 centimeter.
De diepwanden van drie ondergrondse stations voor de NoordZuidlijn zijn afgelopen maanden alle drie met behulp van de zogenoemde texplor-methode onderzocht. Daarbij wordt een spanningsverschil over de wand gezet. Als er een stroom loopt, duidt dat op een lek. Dat de bentonietinsluiting daarbij niet werd opgemerkt is volgens Van Tol niet vreemd; de voeg stond immers droog.
Het voorstel van het projectbureau Noord-Zuidlijn om de voegen van binnenuit te bevriezen vindt Van Tol goed. Vriezen aan de binnenkant heeft minder gevolgen voor de bebouwing in de omgeving. Voorwaarde is wel dat ook de diepwand zelf en de voeg over een dikte van minimaal een halve meter bevroren is. Direct nadat de grond ontgraven is moet de aannemer de stalen platen monteren. Hoe dat precies moet, dient ook nog verder te worden uitgewerkt.
Van de drie ondergrondse stations zijn de diepwanden van station Vijzelgracht volgens Van Tol veruit het slechtst. Bij station Rokin ziet de situatie er al beter uit. Station Ceintuurbaan is inmiddels meer dan 25 meter ontgraven; het niveau bevindt zich inmiddels onder de tweede zandlaag.

Feiten doorbraak 10-09-2008

09-09-2008 2 voegen ontgraven tot NAP -16,9 meter: geen bijzonderheden.
10-09-200812.00 uur voeg 69/70 circa 2 meter vrijgegraven. Toezichthouder PBNZL meldt aannemer slechte kwaliteit voeg.
middag aannemer graaft tot NAP -16,9 meter: insluiting 2-3 meter hoog, 2 vuisten breed en 0,6 meter diep.
16:30 uur uitvoerder geeft opdracht voor installeren stalen platen.
18:00 uur eerste stalen plaat geplaatst, tweede om 18.30 uur en derde was om 18.45 uur handvast aangedraaid.
18:45 uur water waargenomen -> direct gaan injecteren.
18:50 uur doorbraak -> herstel door injecties, aanvullen met grond/kleikorrels, PUR-injectie van buitenaf.

Reageer op dit artikel