nieuws

Amsterdamsebrug blijkt te roesten

bouwbreed

De stalen draagconstructie van de Amsterdamsebrug roest en moet deels worden vervangen. Dat is duidelijk geworden na het openbreken van het betonnen wegdek. Volgens Rijkswaterstaat is de corrosie veroorzaakt door strooizout. De aannemers van de brug die in de jaren vijftig is gebouwd, hielden geen rekening met de afvoer van zout water, simpelweg omdat strooizout in die tijd nog niet bestond. De roest bevindt zich vooral op de knoopplaten, trekplaten en klinknagels. Aannemer GMB vervangt de roestende delen en maakt daarbij gebruik van één van de twee weghelften. Daarna wordt de andere kant aangepakt. Rijkswaterstaat onderzoekt meerdere verkeersbruggen over het Amsterdam-Rijnkanaal. In de regio Amsterdam gaat het om acht bruggen die voor 2016 een onderhoudsbeurt krijgen. De eerste onderzoeksresultaten zien er wisselend uit. Naar verwachting gaat de brug in april 2009weer open voor verkeer.

De stalen draagconstructie van de Amsterdamsebrug roest en moet deels worden vervangen. Dat is duidelijk geworden na het openbreken van het betonnen wegdek. Volgens Rijkswaterstaat is de corrosie veroorzaakt door strooizout. De aannemers van de brug die in de jaren vijftig is gebouwd, hielden geen rekening met de afvoer van zout water, simpelweg omdat strooizout in die tijd nog niet bestond. De roest bevindt zich vooral op de knoopplaten, trekplaten en klinknagels. Aannemer GMB vervangt de roestende delen en maakt daarbij gebruik van één van de twee weghelften. Daarna wordt de andere kant aangepakt. Rijkswaterstaat onderzoekt meerdere verkeersbruggen over het Amsterdam-Rijnkanaal. In de regio Amsterdam gaat het om acht bruggen die voor 2016 een onderhoudsbeurt krijgen. De eerste onderzoeksresultaten zien er wisselend uit. Naar verwachting gaat de brug in april 2009weer open voor verkeer.

Reageer op dit artikel
Lees voordat u gaat reageren de spelregels