nieuws

Vernieuwende aannemer deinst terug voor markt

bouwbreed Premium

– Aannemers zijn uitvinders. Geen probleem is hun te dol. Toch is er een obstakel waar ze massaal omheen lopen: het aan de man brengen van hun innovaties. Gebrek aan zelfvertrouwen? Matthijs Hielkema en Nanning de Jong, adviseurs van The Bridge innovators, geloven er niks van. De sector blaakt van zelfverzekerdheid waar het gaat om technische vondsten. Maar de weg naar de markt moet nog worden geplaveid.

De achterliggende reden daarvan is dat vernieuwingen vooral zijn gericht op
het verlagen van kosten. Als die doelstelling is gehaald, verdwijnen de
uitvindingen in een bureaulade. Een gemiste kans, oordelen Hielkema en De Jong.
“Als alle bouwbedrijven hun innovaties op de markt brengen, komt de bedrijfstak
de gevolgen van de kredietcrisis pijlsnel te boven”, meent Hielkema. En een goed
idee kan zeker worden verzilverd, benadrukt hij. In de vergaderruimte van The
Bridge, onderdeel van Twynstra Gudde, overlegt De Jong het bewijs van die
stelling. Namelijk het rapport Van Aannemen naar Ondernemen, dat het
adviesbureau samenstelde in opdracht van Bouwend Nederland. Achttien succesvol
op de markt gebrachte vindingen spatten van de pagina’s. Van de ‘rugzakbadkamer’
die Heijmans Servicebouw ontwikkelde tot en met de ‘bouwvakantie’ die
bouwbedrijf EBU particuliere opdrachtgevers aanbiedt als ze voor minimaal 15.000
euro hun huis laten verbouwen. Wat de innovaties uit Van Aannemen naar
Ondernemen met elkaar gemeen hebben, is dat ze niet binnen de grenzen van een
enkele opdracht blijven. Stuk voor stuk vormen ze het middelpunt van nieuwe, op
de markt gerichte, businessmodellen. Voor de betrokken firma’s zijn het
belangrijke inkomstenbronnen en groeirichtingen. Andere ondernemers kunnen
daaruit inspiratie putten.

Klant

Peter Fraanje, senior beleidsmedewerker innovatie bij Bouwend Nederland,
adviseert aannemers die door het rapport bezield raken, vooral goed te luisteren
naar de klant. “Waarover maakt hij zich zorgen? Waarvan ligt hij wakker?” En ook
voor de opdrachtgever heeft hij een aanbeveling: “Vertel een bouwer niet hoe hij
moet bouwen, maar daag hem uit door te vertellen wat u als klant nodig heeft en
wat uw behoeften en wensen zijn. Geef hem de ruimte om zijn ideeën toe te
passen.”

Rugzakbadkamer

Een treffend voorbeeld van een geslaagd in de markt gezette innovatie, vindt
Hielkema, is de ‘rugzakbadkamer’ van aannemer Heijmans. Hierbij wordt de gevel
op de eerste verdieping van een bestaande woning voorzien van een soort erker
met daarin een doucheruimte. Het idee maakt het mogelijk woningen
levensloopbestendig te maken. Want dankzij de badkamer wordt op de etage ruimte
gecreëerd voor een extra toilet. Hielkema: “Het is het antwoord van Heijmans op
de vergrijzing. De doucheruimte en het extra toilet bieden oudere bewoners
zoveel comfort dat ze langer in het huis kunnen blijven wonen. Met als gevolg
dat de levensduur van de woning met zo’n twintig jaar wordt verlengd.” Een
ingrijpende verbouwing is niet nodig, legt hij uit. De erker die de basis vormt
van de rugzakbadkamer bestaat uit een prefab-casco dat binnen een week kan
worden gemonteerd inclusief douchevoorzieningen. Dat daardoor ook het gevelbeeld
van de woning wordt verfraaid, zodat het pand in waarde stijgt is voor de
eigenaar een buitenkansje. Belangrijker is dat het huis langer meegaat. Zowel
particulieren als woningcorporaties kunnen daarmee hun voordeel mee doen. En ook
voor Heijmans is het een opsteker want die boort er een enorme afzetmarkt mee
aan. De rugzakbadkamer kan bij ongeveer een half miljoen woningen worden
aangebouwd. Een ander gulden idee, komt van Bouwbedrijf EBU. Deze onderneming
heeft voor particulieren die hun huis laten verbouwen een gratis vakantie in
petto, de verbouwvakantie. Het werkt als volgt, legt De Jong uit. “Wie met EBU
in zee gaat voor een middelgrote of grote verbouwing, heeft tijdens de
werkzaamheden een vakantiebungalow tot zijn beschikking. Daarbij snijdt het mes
aan twee kanten. De opdrachtgever zit niet in de rotzooi. Terwijl de aannemer
efficiënter te werk kan gaan omdat er niemand thuis is.” Hij kan desgewenst
vroeger of later beginnen en eventueel langer doorwerken. Een extra voordeel
voor EBU is dat het zich onderscheidt van concurrenten en daarmee opdrachtgevers
kan winnen en aan zich kan binden. “Uiteindelijk blijft de klant een hoop drukte
bespaard. Het idee kan overal worden toegepast.” Nog een voorbeeld. In de
Rotterdamse wijk Middelland Delfshaven kunnen particulieren een gerenoveerd
vooroorlogs huis kopen. Het gaat om een zogeheten cascowoning die de koper naar
zijn eigen wensen kan laten afbouwen. In dit project – een blok stad geheten –
werkt Era Bouw samen met publieke en private partijen zoals corporatie Woonstad
Rotterdam en de gemeente.

Prioriteit

De rugzakbadkamer, de verbouwvakantie en een blok stad zijn slechts
voorbeelden uit Van Aannemen naar Ondernemen. Het onderzoek laat uiteenlopende
andere mogelijkheden zien. Variërend van een nieuw soort hypotheek tot en met
een compleet prefab-huis dat voor een schappelijke prijs kan worden geleverd. Te
veel om op deze plaats in detail te beschrijven. Niettemin benadrukken Hielkema
en De Jong dat het rapport geen compleet beeld geeft van de innovaties die
binnen de bouw zijn te vinden. Dat kan ook niet want in feite is de sector waar
het gaat om vernieuwingen niets minder dan een hoorn des overvloeds. “Er
gebeuren zoveel mooie dingen in de bouw. Helaas krijgen ze minder prioriteit dan
ze verdienen. Daarmee doet de bouwsector zichzelf tekort”, concludeert Hielkema.
Zijn collega beaamt dit. “Er liggen gouden kansen voor de bouw. Zeker in een
tijd van economische recessie kan de branche met vernieuwingen zijn voordeel
doen. Daarnaast biedt het op de markt brengen van innovaties de sector een mooie
gelegenheid het imago van conservatieve bedrijfstak af te werpen.”

Innovaties uit Van Aannemen naar Ondernemen

l Bedrijf: Projectontwikkelaar Seinen Innovatie: De Satelliethypotheek l
Bedrijf: Bouwbedrijf EBU Innovatie: De verbouwvakantie l Bedrijf: FaktorPlus
Zeeland Innovatie: De klant centraal l Bedrijf: Bouwbedrijf Ponjé Innovatie: Doe
de herfstcheck: bouwen en beheren l Bedrijf: Publiek-private samenwerking
Innovatie: Meer met minder: verbeteren en energie besparen in één l Bedrijf:
Onder meer ERA Bouw Innovatie: Eén blok stad l Bedrijf: TCN Innovatie:
Healthpark: Bouwen en zorgen l Bedrijf: Regus Innovatie: Werken waar en wanneer
het u uitkomt l Bedrijf: Kenniscentrum Sament Innovatie: Maskerade bouwsysteem l
Bedrijf: Publiek-private samenwerking Innovatie: Klimaatneutraal Wonen Kan! l
Bedrijf: Verbouwshop Innovatie: Doe-het-niet-zelf l Bedrijf: Coöperatieve
Vereniging Q Innovatie: Van wieg tot wieg duurzaam l Bedrijf: Duurzame Energie
Exploïtatiemaatschappij(Deened BV) Innovatie: Zorgeloos Duurzaam Comfort l
Bedrijf: De Meeuw Bouwsystemen Innovatie: Scholen ontzorgen met de BSO-box l
Bedrijf: Heijmans Innovatie: De rugzakbadkamer l Bedrijf: More for you
Innovatie: Ken uw klant l Bedrijf: TNT Innovatie: Het groene kantoor l Bedrijf:
Ikea Innovatie: Het huis van Ikea

Reageer op dit artikel