nieuws

Duitsland en België verwerpen alternatief tracé IJzeren Rijn

bouwbreed

Minister Eurlings (verkeer) heeft de slag om een alternatief tracé voor de IJzeren Rijn verloren. De variant valt flink duurder uit en België en Duitsland zijn niet bereid dat te betalen. Dat blijkt uit overleg van Eurlings met Belgische en Duitse collega’s in Brussel.

De goederenspoorlijn, die sinds 1991 is gesloten, moet van Antwerpen via Roermond naar Mönchen­gladbach lopen. Nederland is volgens een verdrag uit 1839 verplicht een doortocht naar Antwerpen te garanderen. Eurlings wilde een variant waarbij de lijn Roermond noordelijk zou passeren, omdat het tracé korter door Nederland gaat. Hij had 100 miljoen euro extra op tafel gelegd om dat mogelijk te maken. “Maar Duitsland en België wilden dat we nog meer zouden bijdragen. Dat heb ik geweigerd.” zei Eurlings.
Daardoor gaat de spoorlijn nu over het historische tracé. Die houdt in dat het spoor ten oosten van Roermond loopt en vervolgens met een tunnel onder natuurgebied De Meinweg door gaat.
Omdat de tunnel enkelsporig wordt kunnen er maximaal zeventig treinen per dag over het traject rijden, in de Nederlandse voorkeursvariant zouden dat er driehonderd zijn. De kosten voor de aanleg van het stuk spoor over Nederlands grondgebied zijn dik een half miljard euro. De lijn is op zijn vroegst in 2018 klaar.
De branchevereniging van goederenvervoerders EVO is teleurgesteld dat er maar zo weinig treinen over de historische route kunnen rijden. “Deze keuze biedt onvoldoende ruimte voor toekomstige groei.”

Reageer op dit artikel
Lees voordat u gaat reageren de spelregels