nieuws

Dubo-bouwmarkt lonkt naar landelijk netwerk

bouwbreed Premium

De combinatie van detailhandel en groothandel leverde in Amsterdam geen enkel probleem op. Maar andere steden blijken minder soepel in het verstrekken van een vergunning voor de dubobouwmarkt Eco-logisch die zowel consumenten als professionals bedient.

Sinds de opening anderhalf jaar terug

Damp-open. Dat is het toverwoord dat Rob Bos voortdurend in de mond neemt als hij door de showroom loopt van zijn dubo-bouwmarkt aan het Amsterdamse Slingelandt-plein. Isolatiematerialen, plaatmaterialen, stucmortels, verven… ze komen alleen in het assortiment als ze ademen. Want het levert volgens de drie partners van Eco-logisch niet alleen een aangenamer leefklimaat op, vooral de warmteopslag en overdracht zijn veel effectiever.
Sinds de opening anderhalf jaar terug is het aantal producten in de catalogus het bedrijf ongeveer vertienvoudigd. Een rondje door het bedrijf duurt daarmee elke keer weer langer.
Bos schrijft dat overigens niet op het conto van zijn bedrijf, maar verwijst naar de enorme snelheid waarmee nieuwe duurzame materialen op de markt zijn gekomen. De ontwikkelingen gaan razendsnel.
Populieren multiplex was bij de start alleen beschikbaar in dikten van 18 millimeter, tegenwoordig is het er ook in 6, 9, 12 en 15 millimeter. En vooral het aandeel bamboeproducten is enorm toegenomen. Van geëngineerd reuzenbamboe zijn inmiddels zelfs waterbestendige vlonderdelen beschikbaar. Dat wordt volgens Bos een geduchte concurrent voor hardhout in de waterbouw. De hoge groeisnelheid maakt het een erg milieuvriendelijk product. Royaal voor het product aan het einde van zijn levensduur is heeft het bamboebos al weer volop nieuw hout opgeleverd.
Na wat opstartproblemen is de verkoop bij Eco-logisch volgens Bos inmiddels goed op gang gekomen. Het bedrijf richtte zich aanvankelijk op verkeerde doelgroepen. Probeerde schilders te overtuigen duurzame verven te gebruiken. Maar er is volgens Bos binnen de bouw geen behoudender groep dan schilders. Ook nu watergedragen verven zich allang hebben bewezen en wettelijk verplicht zijn, aarzelen ze nog om het materiaal toe te passen.
Na driekwart jaar vruchteloos inpraten op de schilders gooide het bedrijf het over een andere boeg, waarbij het mikte op de zogenoemde cultural creatives, voorlopers die maar een klein zetje nodig hebben om extra te investeren in producten die het milieu niet belasten.
Ook aannemers liepen niet direct hard, maar lijken nu toch de ommezwaai te willen maken. Een aantal aannemers – aan wie Eco-logisch vaak levert – heeft inmiddels een aparte tak opgericht die zich toelegt op duurzaam bouwen.
Behalve groothandel en detailhandel steekt Eco-logisch ook veel energie in de webwinkel. Dat is veel meer dan een gedigitaliseerde catalogus; het moet een platform zijn waar klanten ook meteen bedrijven kunnen vinden die vertrouwd zijn met het verwerken van de producten. Het opzetten en onderhouden van zo’n platform vraagt veel tijd. De unieke combinatie van groothandel en detailhandel stuit planologisch nog wel eens op bezwaren ervaart het jonge bedrijf. In Amsterdam was het geen enkel probleem, maar bij de onderhandelingen over nieuwe vestigingen elders blijkt het wel vaak een struikelblok. Bestemmingsplannen moeten ervoor gewijzigd worden en dat vreet tijd, ondervindt Bos in Almere en Eindhoven.
Bos zou dolgraag in de cradle-to-cradle wijk van Almere een filiaal willen openen. Maar zelfs daar mag een groothandel, ook al is die gespecialiseerd in duurzame producten, niet zomaar de deuren openen. “Zo komen we nooit aan het gewenste landelijk dekkende netwerk van zes vestigingen”. ■

Reageer op dit artikel