nieuws

Tijdelijke montageloods voor brug

bouwbreed Premium

Langs de oevers van de Vlaardingse Vaart is deze week de laatste hand gelegd aan een uit de kluiten gewassen bouwwerk van zeecontainers. Hillebrand Konstruktiebedrijf BV gebruikt het containerpaleis de komende maanden als tijdelijke constructiewerkplaats voor de bouw van een brug.

De Twist, zoals de brug heet, is te groot om in zijn geheel te vervoeren over de weg of via het water. Dus zit er niks anders op dan alle onderdelen ter plekke in elkaar te lassen”, vertelt projectleider John van Baalen van Hillebrand Konstruktiebedrijf. “Maar dan heb je natuurlijk wel een fatsoenlijke montageloods nodig.”
Sjorbedrijf International Lashing Services had de klus snel geklaard. Met 48 zeecontainers werd een afgesloten ruimte van 52 bij 20 meter gevormd, met een grote loodsdeur erin. Het dak, op 11 meter hoogte, is dichtgemaakt met een bouwzeil. In de tijdelijke montageloods hebben de bouwers de beschikking over twee 5-tons kraanbanen. Hillebrand Konstruktiebedrijf werkt al sinds het voorjaar in zijn fabriek in Middelburg aan het gereedmaken van de ruim 400 stalen kokers waaruit de Twist wordt opgebouwd.
“We hebben alles geprefabriceerd. Op de tijdelijke werkplaats in Vlaardingen hoeven we alleen nog maar alle onderdelen in elkaar te lassen en te conserveren”, vertelt Van Baalen. De constructie wordt in een aantal mallen opgebouwd en gefixeerd om de complexe vorm in elkaar te kunnen lassen. Van Baalen: “Dat is nodig omdat de maatvoering heel precies is, we moeten op de millimeter nauwkeurig construeren.”

Sierlijk

Bureau West 8 ontwierp de 42 meter lange fietsers- en voetgangersbrug als een sierlijke vakwerkconstructie met een draaiing van 45 graden. Het gevaarte dankt daaraan zijn bijnaam ‘De Wokkel’. De honderden slanke stalen kokerprofielen zijn kruiselings geplaatst tussen de gedraaide liggers. Na voltooiing wordt de brug in een rode kleur geschilderd en gespoten. In zijn uiteindelijke vorm zal de brug iets kleiner zijn, met iets minder staal dan in het oorspronkelijke ontwerp. Overschrijding van het budget (1,4 miljoen euro) bij de eerste aanbestedingsronde noopte tot de bezuinigingen.
Het is de bedoeling dat alle onderdelen eind december aan elkaar zijn gelast. Na het conserveren wordt de 100 ton zware brug in zijn geheel met behulp van zwaar transportwagentjes enkele honderden meters over de weg naar de Vlaardingse Vaart vervoerd. Dat gebeurt waarschijnlijk in februari volgend jaar. Daar aangekomen zal een zware kraan het gevaarte op een ponton hijsen. Wanneer de brug daarmee op zijn plaats is gemanoeuvreerd, wordt het gevaarte met hulp van een tweede kraan aan de overzijde van de vaart op zijn definitieve plek gezet. Het heiwerk voor de beide landhoofden aan weerszijden van de Vlaardingse Vaart is inmiddels grotendeels afgerond. In maart gaat de brug open voor verkeer.

Reageer op dit artikel