nieuws

Software ondersteunt documentenbeheer

bouwbreed

Samenwerken in een virtuele ruimte wordt een eis van opdrachtgevers, verwacht Frank Rietrae van Cadac uit Heerlen. Software voor ‘enterprise resource planning’ (ERP) en ‘document management and control’ bieden daarbij ondersteuning.

Het is voor ondernemers in de bouw verstandig zelf een digitaal dossier te
hebben. Dat kan bijvoorbeeld op basis van Sharepoint, web-based software van
Microsoft. Welke eisen opdrachtgevers in de toekomst ook zullen stellen, alle
data zijn dan opgeslagen op een algemeen aanvaarde wijze. Ondernemers die een
stap verder willen gaan kunnen gebruikmaken van Organice van Cadac. Organice
Explorer maakt het mogelijk om de in Sharepoint opgeslagen gegevens te
groeperen, sorteren en ‘views’ te creëren. Daarnaast horen bij Organice een
aantal ‘tools’ voor onder meer het scannen en distribueren van documenten. Frank
Rietrae liet op een bijeenkomst in Zaltbommel zien hoe makkelijk de documenten
gevonden kunnen worden aan de hand van metadata.

Bouw Portaal

Peter Ouwerkerk van CTB ICT Bouw uit Ede toonde een ERP-systeem voor de bouw,
gebaseerd op Microsoft Dynamics NAV, het voormalige Navision. Het systeem is
door 4PS aangepast aan de eisen en wensen van de bouw. Ouwerkerk: “Ons doel is
ERP neer te zetten bij bedrijven. De laatste tijd krijgen we daarbij steeds meer
vragen over het beheer van documenten, zowel voor eigen gebruik als voor
uitwisseling met externe partijen.” Als antwoord heeft CTB modules van Organice
aan het CTB Bouw Portaal toegevoegd. Een bedrijf kan voor elk project een
portaal beginnen, waar alle partners (kopers, uitvoerders, onderaannemers,
leveranciers en medewerkers van het bouwbedrijf) actuele informatie kunnen halen
en brengen.

Printen en scannen

De bijeenkomst werd mede gehouden door Océ uit ‘s-Hertogenbosch. Dat bedrijf
maakt gebruik van Organice voor het sorteren van documenten die moeten worden
afgedrukt of digitaal verzonden. Océ levert niet alleen printers, maar ook
scanners voor het digitaliseren van documenten. Door een goede organisatie en
zorgvuldig beheer van documenten kan worden voldaan aan de eisen van
opdrachtgevers en overheden. De tijdsdruk kan omlaag doordat actuele documenten
sneller beschikbaar zijn. Volgens Océ worden ook de faalkosten verlaagd door het
inzetten van documentbeheer met Organice. Integratie met een ERP-systeem zoals
Microsoft Dynamics NAV 4PS Construct van CTB ICT Bouw is geen probleem.

Reageer op dit artikel

Gerelateerde tags

Lees voordat u gaat reageren de spelregels