nieuws

Een megaföhn voor op de snelweg

bouwbreed

‘Een megaföhn aangedreven door een straalmotor.’ Zo noemt Michel Kooij van Liberty Gasturbine Holland zijn SurfaceJet. Volgens de machinebouwer uit Putten is zijn ‘jetföhn’ onder meer handig voor wegenbouwers die asfalt willen verhitten om het te kunnen naverdichten.

“Een gereviseerde straalmotor uit de luchtvaart vormt het hart van de SurfaceJet”, legt Kooij uit. Het hete uitlaatgas verhit bijvoorbeeld de toplaag van een asfaltweg tot om en nabij 90 graden Celsius waarna een wals het materiaal kan naverdichten. “Oneindig veel sneller dan met infrarood of microgolven.” Per seconde warmt de machine ruim 7 kubieke meter lucht op tot 450 graden Celsius. Per uur verstookt de straalmotor daarvoor zo’n 260 liter huisbrandolie, diesel, kerosine of een andere laagwaardige brandstof.
Al behoort een straalmotor niet tot de standaard machinepark van de gemiddelde wegenbouwer, “De SurfaceJet is zonder meer veilig”, garandeert Kooij. “Langs de randen ontsnapt wat warmte, maar met goede werklaarzen aan merk je daar niets van, zolang je er niet vlak naast staat.” Ook het motorgeluid is volgens hem niet buitensporig hoog: “100 decibel wanneer je er vlak naast staat en op 10 meter afstand al fors minder.” Kooij noemt een straalmotor veiliger dan een zuigermotor; in zijn uitleg voorkomt de constructie dat een losgeraakt onderdeel over de locatie vliegt.
De SurfaceJet is niet officieel gekeurd maar voldoet wel aan de bepalingen van onder meer de CE-markering en de Machinerichtlijn. Kooij: “Tot nog toe ontbreken specifieke typebepalingen omdat de machine de enige in zijn soort is.” Bang dat bijvoorbeeld een arbeidsinspecteur een werk om die reden stillegt is hij niet. “Schiphol laat met de SurfaceJet opstelplaatsen voor vliegtuigen sneeuwvrij maken. En als het om veiligheid gaat staat Schiphol hoog op de ladder.”
De machine is aanvankelijk speciaal voor Schiphol gebouwd. Gaandeweg zag Kooij ook mogelijkheden voor andere bedrijfstakken. Zoals bijvoorbeeld de wegenbouw. Dura Vermeer zette de jetföhn in om de ondergrond van een locatie nabij Emmen zo droog te maken dat het bedrijf zonder problemen een proef kon doen met ‘asfalt van de rol’.
En het oppervlak van betonnen viaducten wordt ermee gedroogd zodat er een sluitende waterkerende tussenlaag op kan worden aangebracht.

Verhuur

Wie wil kan voor 90.000 tot 120.000 euro een eigen SurfaceJet bestellen bij Liberty Gasturbines Holland. Voor ongeveer 1000 euro per uur verhuurt het Puttense bedrijf de machine ook, met machinist. De catalogus laat modellen zien die aan de hefarmen van een wiellader een locatie verhitten en zelfrijdende uitvoeringen. De laatsten staan op een onderstel met wielen, hydraulisch aangedreven via een dieselmotor.
In beginsel kan iedereen zelf een föhnjet bouwen, denkt Kooij. “Alle onderdelen, inclusief de straalmotor, zijn vrij te koop. Het is een redelijk simpele techniek. Alleen de besturing bouw je niet zomaar even. Die vergt wel wat kennis en ervaring!”

Reageer op dit artikel
Lees voordat u gaat reageren de spelregels