nieuws

Dura strooit en walst me t zoab+

bouwbreed

Dura Vermeer gaat 7 kilometer zoab+ afstrooien met een speciaal uitgeruste Duitse wals. De aannemer helpt daarmee een groot probleem van het nieuwe heilige asfalt om zeep, bituplaning.

Rijkswaterstaat zweert sinds 2007 bij zoab+, een deklaagmengsel dat minder snel rafelt dan het ooit zo bejubelde zoab. De relatie tussen ‘plus’ en aannemerij verloopt stroever. Een tijdlang worstelde de markt met de aanvangsstroefheid en -remvertraging van het nieuwe asfaltmengsel. Het risico op bituplaning (zie kader) is met zoab+ namelijk groter. Zonder (na)behan­deling is een plus-weg bij oplevering simpelweg te glad.
Dura Vermeer denkt ongewenste slippartijen te voorkomen door wegen af te strooien met een splitstrooier aan de wals. Op de A9 bij de Gaasperdammerweg zet het bedrijf dit weekeinde een Bomag-tandemwals in.
Lange tijd werd afstrooien van zoab voor onmogelijk gehouden. Afstrooien met brekerzand of Neorough zou het drainerende vermogen en de geluidsabsorptie nadelig beïnvloeden. Onderzoeken van Rijkswaterstaat ontkrachtten die aannames. Na een proef op de A8 een project op de A59 weet Dura Vermeer zeker dat het kan.
“Afstrooien kun je best doen bij temperaturen van ongeveer 100 graden, zodat het beter hecht met bitumen. Omdat de banden van een conventionele splitstrooier knappen bij dergelijke temperaturen, gebruiken we een wals”, legt Hans Schottert van Dura Vermeer Infrastructuur Noord West uit.

Walsinstructies

Werken met zoab+ vraagt om een andere aanpak. Schottert: “De machinist krijgt speciale walsinstructies. Waar strooien we en hoeveel. Wij strooien ongeveer 400 gram per vierkante meter. Om in het warme gebied te blijven, bepalen we de strooibaan nauwkeurig.”
Meer bitumen in het mengsel geeft nog wel wat praktische problemen. “Als de vrachtwagen onderweg stil komt te staan, heb je iets meer last van afdruip. Even stilstaan bij een stoplicht kan geen kwaad, maar je moet voorkomen dat je in files komt te staan.”
Schottert besluit dat de concurrentie inmiddels in de rij staat om de Duitse wals te huren. “Om effectief te kunnen werken en de opdrachtgever snel van dienst te kunnen zijn gaan we een eigen machine aanschaffen.”
Volgens Jan Voskuilen van Rijkswaterstaat is de methode van Dura Vermeer al vaker toegepast.

Bituplaning

Bij bituplaning smelt bitumen vanwege de temperatuursverhoging, die remmen met blokkerende wielen met zich meebrengt. Hierdoor ontstaat een glijvlak tussen wegdek en band.
Sinds een ongeval met dodelijke afloop in 1991 is Rijkswaterstaat extra alert op bituplaning en wordt de stroefheid en remvertraging van wegen direct bij oplevering gemeten. Voor die tijd werd de gladheid van wegen pas getest als de bitumenhuid onder invloed van verkeer was weggesleten.

Reageer op dit artikel
Lees voordat u gaat reageren de spelregels