nieuws

Blustest in Hubertustunnel

bouwbreed

Met de kracht van een vliegtuigmotor is in de Hubertustunnel succesvol het blussysteem Steamexfire getest. De proef in een 1,5 kilometer lange tunnelbuis was mogelijk dankzij de medewerking van de bouwers BAM, Van Hattum 0x26 Blankevoort en de gemeente Den Haag.

Met de kracht van een vliegtuigmotor is in de Hubertustunnel succesvol het blussysteem Steamexfire getest. De proef in een 1,5 kilometer lange tunnelbuis was mogelijk dankzij de medewerking van de bouwers BAM, Van Hattum 0x26 Blankevoort en de gemeente Den Haag.
De Steamexfire is een vinding van Michael Kooij, die zijn vondst verder uitwerkte met ingenieursbureau Movares. Het blussysteem haalt – na evacuatie van de mensen – zuurstof weg als voeding voor de brand. Gelijktijdig treedt een dempend effect op door het inbrengen van stoom. In Nederland hebben zowel Rijkswaterstaat als spoorbeheerder ProRail grote belangstelling voor het systeem van Liberty Gasturbine Holland.
Bij de test in de Haagse Hubertustunnel werd voor de eerste keer een opblaasbare plug ingezet om de testbuis snel te kunnen afsluiten.

Reageer op dit artikel
Lees voordat u gaat reageren de spelregels