nieuws

Fietsbrug opzijn plaats

bouwbreed Premium

Aalsmeer – Deze nieuwe fietsbrug van 50 meter lang en 6,30 meter breed kreeg het afgelopen weekeinde zijn definitieve plaats boven de N201 tussen Hoofddorp en Aalsmeer. Aannemer Dura Vermeer bouwde het 615 ton wegende object eerst naast de weg. Voor de verplaatsing werden twee speciale voertuigen ingezet. De brug werd opgetild en 90 graden gedraaid. Dit gebeurde millimeter voor millimeter en nam ongeveer drie uur in beslag. Eenmaal in positie kon het kunstwerk, eveneens heel voorzichtig, worden neergelaten op de brughoofden. De toegang tot de brug zal aan de ene zijde via een lift lopen en aan de andere via een talud. De plaatsing maakt deel uit van de vernieuwing en verbreding van het 25 kilometer lange N201-gedeelte tussen de A4 en de kern Amstelhoek. Doel van het werk is het verkeer meer ruimte te geven en tegelijk veiliger te maken. De route wordt verlegd om een aantal kernen heen, kruisingen worden ongelijkvloers en er komen overal minimaal 2 maal 2 rijstroken.

Aalsmeer – Deze nieuwe fietsbrug van 50 meter lang en 6,30 meter breed kreeg het afgelopen weekeinde zijn definitieve plaats boven de N201 tussen Hoofddorp en Aalsmeer. Aannemer Dura Vermeer bouwde het 615 ton wegende object eerst naast de weg. Voor de verplaatsing werden twee speciale voertuigen ingezet. De brug werd opgetild en 90 graden gedraaid. Dit gebeurde millimeter voor millimeter en nam ongeveer drie uur in beslag. Eenmaal in positie kon het kunstwerk, eveneens heel voorzichtig, worden neergelaten op de brughoofden. De toegang tot de brug zal aan de ene zijde via een lift lopen en aan de andere via een talud. De plaatsing maakt deel uit van de vernieuwing en verbreding van het 25 kilometer lange N201-gedeelte tussen de A4 en de kern Amstelhoek. Doel van het werk is het verkeer meer ruimte te geven en tegelijk veiliger te maken. De route wordt verlegd om een aantal kernen heen, kruisingen worden ongelijkvloers en er komen overal minimaal 2 maal 2 rijstroken.
Foto: United Photo’s/Ade Johnson,
tekst: Bart Mullink

Reageer op dit artikel