nieuws

Trein kan naar 160 kilometer

bouwbreed Premium

Treinen tussen Amsterdam en Utrecht gaan vanaf 2010 160 kilometer per uur rijden. Dat heeft het ministerie van Verkeer en Waterstaat bekendgemaakt.

Traject Amsterdam-Utrecht als proef

De hogere snelheid is mogelijk door de invoering van ERTMS, een nieuw veiligheidssysteem voor het spoor. ERTMS is een elektronisch systeem waarmee treinen worden gewaarschuwd voor problemen op het spoor en is eerder alleen aangelegd op de Betuweroute en HSL-Zuid. Ook de nieuwe Hanzelijn wordt uitgerust met het veiligheidssysteem, dat ook werkt bij lagere snelheden als 40 kilometer. Seinen langs het spoor ontbreken en het systeem grijpt automatisch in als de trein te hard rijdt of obstakels op het spoor liggen. Voordeel is dat treinen dichter op elkaar kunnen rijden zodat beter gebruik kan worden gemaakt van het spoor. Bovendien kan de snelheid omhoog naar maximaal 160 kilometer per uur.
De meerkosten voor het traject tussen Amsterdam en Utrecht bedragen alleen al 16 miljoen euro. Landelijke invoering zou honderden miljoenen euro’s kosten. maar zou kunnen rekenen op een forse Europese subsidie, schrijft Eurlings aan de Tweede Kamer. Het ministerie van Verkeer en Waterstaat bekijkt aan de hand van de ervaringen op het baanvak Amsterdam-Utrecht of ERTMS in heel Nederland wordt ingevoerd.
De ervaringen bij de megaprojecten zijn er oorzaak van dat bij de evaluatie extra wordt gelet op technische storingen, kostenoverschrijdingen en de instabiele techniek. De minister is niet van plan veel haast te maken met grootschalige ombouw van materieel en denkt eind 2010 met een evaluatie te komen.

Reageer op dit artikel