nieuws

Movares zo ekt verbreding op zes terreinen

bouwbreed Premium

Movares reageert scherp op de veranderingen in de markt. Aannemers, ingenieursbureaus en systeemleveranciers jagen op dezelfde opdrachten. Wie wint, schakelt de andere partijen in als onderaannemer.

“Als cruciale vraag geldt steeds: wat is onze toegevoegde waarde? Kabels leggen kunnen velen, testen maar weinigen”.
Directievoorzitter Johan van den Elzen geniet van de huidige dynamiek. Markten vervagen, hoofdrolspelers veranderen van gezicht. Met als startpunt zijn eigen specialismen, streeft ingenieursbureau Movares verbreding na en sluit daarbij samenwerking allesbehalve uit. In het volle besef, dat vooral de interfaces potentiële broeinesten zijn van problemen. Wie goed kan samenwerken, heeft de slag al half gewonnen. “Het onderscheidende profiel van Movares zal niet verloren gaan. Uitgangspunt blijven de kwaliteiten die ons bedrijf in de loop der jaren opgebouwd heeft. Movares wordt geen algemeen ingenieursbureau zoals Grontmij of DHV, maar waar mogelijk kunnen we prima met deze collega’s partneren”.
Als onderdeel van de Nederlandse Spoorwegen tot diep in de jaren negentig kampioen spoortechniek bij uitstek, zoekt Movares verbreding op zes terreinen. Naast energie, water en visuals is een keuze gemaakt voor wegen, procesmanagement en assetmanagement.
“De verbreding ziet er veelbelovend uit”, zegt Van den Elzen. “Op het terrein van de energie zijn we een strategische samenwerking aangegaan met het Britse bedrijf Mott MacDonald. Mede daardoor hebben we het contract voor de engineering van het 380 kV-station Simonshaven kunnen binnenhalen”.

Waterbouwkundig

In het segment Water richt Movares zich vooral op waterbouwkundige projecten en innovaties zoals de ontwikkeling van de tijdelijke waterkering, de BoxBarrier. Onder het motto: niets is zo krachtig als iets wat anderen niet hebben. “Voor het spoor – met zijn vele bruggen en kunstwerken – hebben we veel vroege planfase- en Mer-achtige studies gedaan. De verbreding naar water en wegen is gemakkelijk te overbruggen. Geweldig dat we bij Rijkswaterstaat een driejarig raamcontract gewonnen hebben voor half Nederland. Dat helpt enorm”.
Bij Visuals zet Movares in op allerhande driedimensionale animaties die via het internet optimaal toegankelijk gemaakt kunnen worden. Exclusieve samenwerking is aangegaan met de Eindhovense specialist op dit terrein Cebra. “Via de webtechnologie kun je gemakkelijk contact maken de bevolking. Wil je meepraten over de inrichting van een plein? Plaats zelf de fonteinen maar. Je staat versteld wat interactief allemaal kan. Onze samenwerking met Cebra is een pareltje met hoge groeipotentie”.
Op het terrein van het procesmanagement wil Movares meer inbreng leveren aan de voorkant van projecten. Niet op de wijze van algemene management consultancy zoals KPMG maar specialistischer, gebaseerd op een grote inhoudelijke kennis van de techniek. De focus ligt dus niet op de bouw van bijvoorbeeld woningen maar wel op projecten zoals de Amsterdamse Zuidas. Van den Elzen: “Techniek is geen vies woord als je dat ergens mee kunt verbinden. Met leefbaarheid bijvoorbeeld, met duurzaamheid, omwonenden of bereikbaarheid. Wij kunnen een goede partner zijn bij inspraakavonden. Als je uitlegt wat je met techniek kunt bereiken, sla je een brug naar de bewoners”.

Assetmanagement

Sedert enkele jaren timmert Movares ook aan de weg met het aanbieden van assetmanagement. In eerste instantie richt de onderneming zich op de kernactiviteit inspecties en de daaruit voortkomende advisering en consultancy.
Als de opdrachtgever echter in complete levenscycli wenst te denken dan helpt Movares graag mee. “Een rol als infraprovider gaan we niet uit de weg. In toenemende mate wil een klant ontzorgd worden. De traditionele rol van het ingenieursbureau is al lang verlaten. Je hebt daardoor veel meer toegevoegde waarde. En neemt ook grotere risico’s. Voor het op ons nemen van de extra risico’s verdienen we een bonus”.

Reageer op dit artikel