nieuws

Trams terug in stad Groningen

bouwbreed Premium

De stad zelf, de provincie Groningen en de regio Assen-Groningen financieren de aanleg. Dit is gistermiddag bekendgemaakt op een persconferentie in Groningen door bestuurders van de provincies Groningen en Drenthe en twaalf gemeenten, waaronder Groningen en Assen.

De stad zelf, de provincie Groningen en de regio Assen-Groningen financieren de aanleg. Dit is gistermiddag bekendgemaakt op een persconferentie in Groningen door bestuurders van de provincies Groningen en Drenthe en twaalf gemeenten, waaronder Groningen en Assen.
Voor de eerste tramlijn zijn drie tracés ontwikkeld. Dit najaar wordt de uiteindelijke route bepaald waarlangs de stadstram rijdt. De vraag is of de tram over de Grote Markt, langs het stadshart of langs de westrand van de Groninger binnenstad zal rijden.
De bevolking kan meebeslissen over het voorkeurstracé op informatie- en discussiebijeenkomsten, die volgende maand plaatsvinden.

Zuiderzeelijn

De aanleg van de tramlijn tussen Groningen en Assen wordt deels gefinancierd door compensatiegelden van het Rijk na het afblazen van de Zuiderzeelijn. Er wordt onderzoek gedaan naar de consequenties voor streek- en stadsbussen van introductie van de tram. Vaststaat al dat er buslijnen gaan verdwijnen.
De plannen voor terugkeer van de tram maken deel uit van een verbetering van de railverbindingen tussen de stad Groningen en de omliggende gemeenten.
In 2025 moeten er van en naar Groningen meer treinen rijden dan nu. De stad zal meer een doorgangstation dan eindstation worden. Met het oog hierop worden nieuwe stations aangelegd, onder meer in Assen. Ook wordt een spoorlijn van Groningen via Drachten naar Heerenveen aangelegd.

Reageer op dit artikel