nieuws

Bestemmingsplan uit zestiger jaren nekt gemeente Utrecht

bouwbreed Premium

Het belangrijkste argument van de rechtbank Utrecht om de werkzaamheden aan de Majella-knoop in Utrecht definitief stil te leggen is dat de gemeente jarenlang heeft verzuimd het bestemmingsplan aan te passen aan de nieuwe situatie. Daardoor kan Utrecht niet aannemelijk maken dat de luchtkwaliteit door de reconstructie van het verkeersplein wordt verbeterd.

Utrecht hield voor de rechtbank vol dat de luchtkwaliteit ter plaatse door de reconstructie zou verbeteren ten opzichte van de huidige situatie. Maar de rechter veegde die argumentatie van tafel.
Want juridisch is de huidige situatie altijd gelijk aan het bestemmingsplan. In het gebied liggen echter veel meer wegen dan in de laatste versie van dat bestemmingsplan wordt omschreven. Niet zo vreemd ook, aangezien het bestemmingsplan dateert uit 1961. De gemeente heeft sindsdien verzuimd het plan aan te passen aan de werkelijkheid. En aangezien er in 1961 flink minder auto’s rondreden dan tegenwoordig kan Utrecht volgens de rechtbank niet volhouden dat de voorgenomen reconstructie beter is voor de luchtkwaliteit.
Utrecht bestrijdt de visie van de rechter. Een woordvoerder laat weten dat “er druk wordt gezocht in de archieven naar een gewijzigd bestemmingsplan uit 1969 waar alle huidige wegen op staan.” Het ligt volgens diezelfde woordvoerder “in de rede” dat de gemeente tegen de uitspraak in beroep gaat bij de Raad van State.
Utrecht wil niet ingaan op de juridische consequenties en de verwachte vertraging van de bouwplannen omdat ze niet vooruit wil lopen op een gemeenteraadsvergadering die aanstaande donderdagavond is ingeroosterd en waar de oppositie in de raad het gemeentebestuur over de kwestie aan de tand wil voelen.

Reageer op dit artikel