nieuws

Tegenvallers teisteren aanleg van spoorbak Almelo

bouwbreed Premium

De aanleg van een verdiepte spoorbak in het centrum van Almelo kampt met tegenvallers in de uitvoering. Daardoor wordt de oplevering van het spoor met een half jaar vertraagd.

Aanvankelijk zou in december 2008 de eerste trein onder Almelo doorrijden. Nu de werkzaamheden uitlopen, bedraagt de schade circa 6 ton. ProRail heeft de omwonenden direct geïnformeerd over de stand van zaken.
Sinds 2006 is aannemer Van Hattum en Blankevoort bezig met de aanleg van een kilometer lange verdiepte betonbak met dubbel spoor. Maar de aannemer stuit op grote diepte op een rioolstelsel dat moet worden verwijderd wat extra tijd kost. Om de diepwanden van beton te verstevigen moet bentoniet worden toegepast.
Tegen de milieuvergunning van de bentonietcentrale worden bezwaren gemaakt. Ook dat zorgt voor vertraging. Verder kost het in het werk storten van de diepwanden en de aanleg van een hulpspoor meer tijd.
De aannemer, die ook de verdiepte spoorbak heeft ontworpen, denkt in eerste instantie de verloren tijd in te halen door wandelementen in prefab uit te voeren en de Gewi-palen onder de vloer van de spoorbak eerder te produceren in plaats van te wachten op ontgraving van het terrein. “Maar dat heeft niet de gewenste tijdwinst opgeleverd”, zegt Harriët Wiggers, voorlichter van ProRail.

Schadeposten

Momenteel onderhandelen ProRail en Van Hattum en Blankevoort over wie voor welke schadeposten opdraait.
Voorafgaand aan het project is een risicoanalyse gemaakt. Zo is ProRail verantwoordelijk voor ongewenste objecten in de grond, terwijl Van Hattum en Blankevoort fouten in de uitvoering voor zijn rekening moet nemen. Voor Almelo Verdiept is een design and construct contract overeengekomen.
ProRail moet samen met NS en de aannemer op zoek naar een nieuw weekend voor een tijdelijke buitendienststelling van het spoor. Alle zijwanden en de gewi-palen zijn geplaatst. De bak wordt in segmenten gemaakt. Tussen nu en een maand wordt voor het eerste deel onderwaterbeton gestort voor de vloer. De overbrugging van de belangrijkste overweg wordt verplaatst naar begin 2009 om zodoende de ondernemers in de drukste periode van het jaar te ontlasten. Wiggers verwacht dat de aannemer de opleverdatum in juni of juli 2009 moet kunnen halen. “De planning is zeer realistisch opgesteld”.

Reageer op dit artikel