nieuws

Eurlings erkent verschil in inzicht tunnelveiligheid A2

bouwbreed Premium

GTI en Rijkswaterstaat verschillen van mening over de veiligheid van de A2 landtunnel. Dat schrijft minister Camiel Eurlings van Verkeer en Waterstaat in een brief aan de Tweede Kamer.

Het verschil in inzicht gaat over de uitwerking van veiligheidsscenario’s en faaldefinities. “Er bestaat een spanningsveld tussen het commercieel belang van de aannemer en het gevraagde veiligheidsniveau”, aldus de minister naar aanleiding van een artikel in Cobouw.
In dat artikel stelde Richard de Klerk van GTI ellenlange discussies met Rijkswaterstaat voor vertraging, storingen en files kunnen zorgen, zoals nu bij de tunnels van A73. Met heldere veiligheidsscenario’s en faalkansdefinities in de aanbesteding had Rijkswaterstaat die onduidelijkheid volgens De Klerk kunnen voorkomen.
Hoewel de nieuwe tunnelwetgeving geen concrete eisen stelt op het gebied van faalkansen, vindt Eurlings niet dat de nieuwe wet onduidelijk is over de uitwerking daarvan. “De wet stelt zowel eisen aan de te volgen bestuurlijke processen als veiligheidseisen om dit veiligheidsniveau te bereiken. Ook vereist de wet dat er risicoanalyses worden uitgevoerd om de veiligheid van het tunnelontwerp aan te tonen.”

Samenhang

De landtunnel bij Utrecht moet in 2010 worden opgeleverd. Alles is volgens Eurlings gericht die deadline te halen. “Er wordt extra gelet op de samenhang tussen de veiligheidsscenario’s, faaldefinities, betrouwbaarheid en beschikbaarheid voor de tunnel in het project A2. Een en ander leidt tot een objectief aantoonbaar betrouwbaar ontwerp van de tunnel met technische installaties van de tunnel. Dit wordt momenteel gezamenlijk met de opdrachtgever uitgewerkt.” GTI wilde niet reageren.

Reageer op dit artikel