nieuws

Project Seine-Schelde weer stap dichterbij

bouwbreed Premium

Het 3,5 miljard euro kostende project dat is bedoeld om de binnenvaart tussen Nederland en Frankrijk op te waarderen naar klasse Vb-schepen, heeft steun gekregen van de Europese Commissie. Voor het belangrijkste deelproject, een nieuw kanaal tussen Compiègne en Cambrai, krijgt Frankrijk zelfs 100 procent van wat het land heeft gevraagd, 350 miljoen. Dit project kost bijna 3,2 miljard.

Het 3,5 miljard euro kostende project dat is bedoeld om de binnenvaart tussen Nederland en Frankrijk op te waarderen naar klasse Vb-schepen, heeft steun gekregen van de Europese Commissie. Voor het belangrijkste deelproject, een nieuw kanaal tussen Compiègne en Cambrai, krijgt Frankrijk zelfs 100 procent van wat het land heeft gevraagd, 350 miljoen. Dit project kost bijna 3,2 miljard.
Voor dat geld worden onder meer zeven sluizen met een verval van 6,4 tot 30 meter gebouwd, twee waterreservoirs die voor voldoende water in het kanaal moeten zorgen in droge tijden en drie bruggen waarvan een 1300 meter lang.
Voor dit deel van het project heeft de Franse overheid al besloten het in de markt te zetten als publiek-private samenwerking. Volgens een studie kan hierdoor de bouwtijd met twee jaar worden bekort en de kosten komen tussen de 6 en 40 procent lager uit. Medio dit jaar zal het kanaal worden aanbesteed waarna 2009 en 2010 worden besteed aan de concurrentiegerichte dialoog. In 2014 verwacht Frankrijk het kanaal te kunnen openen.
De FIEC vindt dat ondanks het feit dat het kanaal geheel op Frans grondgebied ligt, het een Europees project is dat door Europese partners zal moeten worden uitgevoerd. Het project kan in ieder geval rekenen op de steun van Frankrijk, Wallonië, Vlaanderen en Nederland.

Vervoerskosten

Als de verbinding volledig operationeel is, wordt verwacht dat 4,5 miljard ton-kilometers via deze route zal worden vervoerd. Dat scheelt 500.000 zware vrachtwagens op de weg. In 2050 moet het project 2 miljoen vrachtwagens schelen.
Dit scheelt enorm in vervoerskosten. Over de route van 350 kilometer kost het vervoer per vrachtschip 12 euro per ton en per vrachtwagen 21 euro per ton. Maar ook de externe kosten, files, geluid, ongevallen en luchtverontreiniging, dalen fors. Per schip bedragen die kosten 3 euro per ton, per vrachtwagen 12 euro per ton.

Reageer op dit artikel