nieuws

ijs in de brandstoftanks

bouwbreed Premium

We hebben de afgelopen weken enorme vorderingen gemaakt. De houten draagconstructie, opgebouwd uit 450 liggers, kolommen en vloerelementen, is in twee weken in elkaar gezet. We zijn nu druk bezig de prefab gevelelementen te plaatsen. Die bestaan uit twee lagen verlijmd grenen hout met daartussen maar liefst 40 centimeter polystyreen. Het buitenblad is afgewerkt met een dun laagje schuim, twee lagen EPDM en roestvaststaal voor het opvangen van mechanische schokken. Het polystyreen is trouwens door en door zwart gemaakt. We bouwen immers een energieneutraal milieuvriendelijk onderzoekstation, dus we willen geen korreltje piepschuim achterlaten in het kwetsbare ecosysteem van Antarctica. Dan moet je ze wel goed kunnen zien in het helwitte sneeuwlandschap waarin we werken.

We hebben de afgelopen weken enorme vorderingen gemaakt. De houten draagconstructie, opgebouwd uit 450 liggers, kolommen en vloerelementen, is in twee weken in elkaar gezet. We zijn nu druk bezig de prefab gevelelementen te plaatsen. Die bestaan uit twee lagen verlijmd grenen hout met daartussen maar liefst 40 centimeter polystyreen. Het buitenblad is afgewerkt met een dun laagje schuim, twee lagen EPDM en roestvaststaal voor het opvangen van mechanische schokken. Het polystyreen is trouwens door en door zwart gemaakt. We bouwen immers een energieneutraal milieuvriendelijk onderzoekstation, dus we willen geen korreltje piepschuim achterlaten in het kwetsbare ecosysteem van Antarctica. Dan moet je ze wel goed kunnen zien in het helwitte sneeuwlandschap waarin we werken.
Ook de toegangstoren van het station is al een eind op streek. Inderdaad: we bouwen ook een toren op Antarctica. Hoe bescheiden die misschien ook is; het hoogste niveau komt met 1339 boven NAP royaal boven de toppen van twee andere aansprekende projecten van Besix: de Rotterdamse Maastoren en de Burj Dubai.
Niet gek, die snelheid waarmee de bouw gaat. Zeker niet als je bedenkt dat het materieel nog wel eens uitvalt en we soms bij extreme weersomstandigheden moeten werken. Soms is het aangenaam wintersportweer, soms wanen we ons in de ijstijd. Geloof me, wanneer de temperatuur zakt naar -18 graden Celsius en de wind blaast met een kracht van 7 beaufort, is bouwen geen pretje. Het lijkt wel of de wind een dun laagje huid afschraapt van alle onbeschermde lichaamsdelen. Daarom plakken we onze neuzen af met tape. Ziet er wat mal uit, maar is wel heel effectief tegen bevriezingsverschijnselen. Soms is het buiten zo koud dat ademhalen al pijn doet. Dan zijn we gedwongen het werk tijdelijk te staken.
Ook het materieel heeft het zwaar onder deze omstandigheden. Bijna elke dag vallen er wel machines uit. De sneeuwtrekkers van Prinoth die de containers met bouwmaterialen vervoeren van de kust naar onze basis bij Utsteinen, laten het nogal eens afweten vanwege ijsvorming in de brandstoftanks. Ook de elektronische regelsystemen van de twee kranen blijken niet altijd opgewassen tegen de kou. Afstandbesturingen doen het vaak niet, omdat de batterijen snel leegraken. Gelukkig beschikken we over een ploeg van vier uitstekende mechaniekers van het leger. Die laten zich niet uit het veld slaan door de beperkingen waaronder ze moeten werken en houden alles aan de praat. Zonder hen hadden de containers nog steeds aan de kust gestaan en waren er nog maar weinig balken en kolommen geplaatst.

Reageer op dit artikel