nieuws

Overlagingen A37 voorbeeld voor verouderde bruggen

bouwbreed

ede – Ze hadden weliswaar geen handige doorwerktent om de weersinvloeden uit te bannen, maar wel een slipformpaver. De succesvolle overlaging van zes viaducten bij Emmen wijzen wat Bruil betreft de weg voor de aanpak van de beruchte 2000 bruggen van voor 1975 die nu door Rijkswaterstaat worden onderzocht. Ze hadden weliswaar geen handige doorwerktent om de weersinvloeden uit te bannen, maar wel een slipformpaver. De succesvolle overlaging van zes viaducten bij Emmen wijzen wat Bruil betreft de weg voor de aanpak van de beruchte 2000 bruggen van voor 1975 die nu door Rijkswaterstaat worden onderzocht.

Afgezien van het gesteggel over de bouwvergunning, denkt projectleider Rob Oosterhof van Bruil Ede nog wel eens met heimwee terug aan de doorwerktent op de Moerdijkbrug. Dat was een reuze handig ding. Want zowel bij het aanbrengen van de epoxy hechtlaag als bij het storten van het hogesterktebeton (hsb) betekent elke druppel regen een probleem. En bij het uitharden is ook wind, dat vocht uit de toplaag opneemt uit den boze. De verrijdbare doorwerktent onderving al die problemen.
Jammer was dat de inzet van de tent tot gevolg had dat de slipformpaver thuis moest blijven. Het 90 ton zware gevaarte past nu eenmaal in geen enkele tent. Maar ook daar is volgens Oosterhof wel iets op te verzinnen. “Je zou alle voorbereidingen onder de tent kunnen treffen, om vervolgens op een droge dag met de machine het beton aan te brengen en een nieuwe tent direct achter de machine aan te trekken. Dan moet je dus wel de beschikking hebben over een extra tent.”

Uitstel

Bij de recente overlaging van zes viaducten in de A37 bij Emmen moest Bruil het helemaal zonder tent stellen. Het gevolg was dat het werk een paar keer moest worden uitgesteld vanwege regen of de dreiging daarvan. “Niet leuk”, verzekert Oosterhof. Want hij had alle keren twaalf trucmixers klaar staan, een torenkraan, een complete betoncentrale, een betontechnoloog, en de bemanning voor de slipformpaver. “Maar het was niet anders, omdat de watercement-factor bij hogesterktebeton zo nauw luistert. En een rijdek van slechte kwaliteit wegfrezen en vervolgens opnieuw aanbrengen, zoals bij asfalt, daarvan is bij hogesterktebeton geen sprake. Daarvoor zit er veel te veel wapening in de laag. Het is draaien of niet; het moet in één keer goed.”
Uiteindelijk liggen de zes viaducten er goed in. Vooral dankzij de slipformpaver, die de stugge hoge sterktebetonmortel zoveel energie meegeeft dat hij bijna als water tussen de dichte wapening vloeit. In totaal is er 600 kuub beton aangebracht van betonkwaliteit B105/C90.

Doorstroming

De keuze voor de slipformpaver betekent bijna automatisch dat een complete brughelft in één keer wordt aangebracht, vult Oosterhofs collega Jeroen Thomassen aan.
Dat heeft dus veel grotere gevolgen voor de doorstroming van het verkeer; er zijn minder rijbanen beschikbaar. Maar als je dat goed communiceert, vermoeden de twee projectleiders dat de overlast draaglijk is. Het werk is immers ook veel sneller klaar. De pijn voor de weggebruikers is heviger, maar duurt korter. Bij de renovatie van de ringweg rond Amsterdam A10, een paar jaar terug, heeft die aanpak zich dubbel en dwars bewezen.
Bijkomend voordeel is op stalen bruggen dat de helft waarop gewerkt wordt niet trilt door het passerende verkeer. Het beton kan dus in absolute rust uitharden. Ook dat draagt bij aan de kwaliteit, zoals op de Calandbrug ook bleek.
Thomassen: “Belangrijk is dat we lessen trekken uit de problemen die zich voordeden bij eerdere projecten. Als we alle aanwezige kennis en opgedane ervaring bundelen en met elkaar delen, ben ik ervan overtuigd dat overlaging met hogesterktebeton een gouden toekomst heeft. Het is een elegante, voordelige manier om de levensduur van verouderde bruggen te verlengen. Metingen van de TU Delft hebben ook aangetoond dat het werkt. Op de A37 hoefden geen viaducten te worden gesloopt om te voldoen aan de laatste eisen. Dat is in het licht van de problematiek met de tweeduizend bruggen van voor 1975 die nu worden onderzocht, een opsteker. Je moet natuurlijk niet beginnen met de moeilijkste brug om een nieuwe techniek uit te proberen. Maar laten we er ook alsjeblieft voor waken om het kind met het badwater weg te gooien.”

Reageer op dit artikel
Lees voordat u gaat reageren de spelregels