nieuws

Rijkswaterstaat leert van aanbestedingspraktijk Shell

bouwbreed

Rijkswaterstaat verwacht veel te kunnen leren van de aanbestedingspraktijk vanuit de olie- en chemiesector. Topambtenaar Bert Keijts is te rade gegaan bij Shell om missers te voorkomen bij toekomstige grote projecten. Het Rijk betaalt vooral leergeld met de hsl-zuid.

Het ministerie onderwerpt de contracten momenteel aan een kritische evaluatie en verwacht in overleg met de ministerie van Financiën dit najaar conclusies voor pps-contracten in de toekomst te trekken. De projectorganisatie heeft afgelopen vrijdag het noordelijke deel van de hsl formeel overgedragen. Het project is letterlijk uitgezwaaid aan de rand van de boortunnel in het Groene Hart met een witte, bedrukte zakdoek (zie pagina 5).
Het project bevindt zich in de afrondende fase, maar het duurt nog maanden voordat de eerste treinen zullen rijden. Het mega-project houdt de gemoederen nog altijd flink bezig en morgen debatteert de Tweede Kamer over de kritische rapporten van de Algemene Rekenkamer en TU Delft.
Het ministerie heeft zich vooral in de eindfase flink verkeken op het veiligheidssysteem. Het gevolg is dat het Rijk opdraait voor alle risico’s en kampt met enorme vertraging in de oplevering. De problemen en testfase zijn nog zo onzeker dat Eurlings pas in september een beslissing wil nemen over de oplevering.
Het testen bevindt zich in een cruciale fase, bevestigt Rijkswaterstaat-topman Bert Keijts. Deze maand wordt uitgebreid getest en ook in september staat een aantal belangrijke proeven op het programma. Dan moet duidelijk zijn of het nieuwe veiligheidssysteem ERTMS in de versie 2.3.0 werkt. Vanaf januari tot maart wordt ook de grensovergang op volle snelheid van 300 kilometer per uur getest en vervoerder HSA heeft van april tot oktober nodig om materieel in te rijden. Het tijdpad om oktober volgend jaar op volle snelheid te rijden is krap en onzeker.
Het Rijk probeert daarom belangrijke lessen te leren voor andere pps-projecten zoals Hanzelijn, A2 Maastricht en A6/A9. Keijts heeft daarbij de ogen gericht op de chemische sector waar regelmatig projecten zijn waarbij de aanpak en risico’s vooraf nog niet duidelijk zijn.
“Daar is het gebruikelijk om vooraf alle risico’s in kaart te brengen. Veel meer dan in de bouw werken opdrachtnemers hun voorstel vanaf het beginstadium uit, compleet met laboratoriumproeven. Door veel langer door te vragen, komen de echte onzekerheden boven tafel. Dan weet je in ieder geval waar je aan begint”, heeft Keijts opgestoken tijdens een bezoek van Shell.
Hij verwacht in de toekomst veel vaker in alliantievorm te werken als er sprake is van grote onzekere opdrachten. “Dan kun je ook duidelijke afspraken maken over het gezamenlijk dragen van risico’s.”

Reageer op dit artikel
Lees voordat u gaat reageren de spelregels