nieuws

Topman: Betuweroute over vijf jaar rendabel

bouwbreed

De ontsluiting van Rotterdam met de speciaal voor vracht gereserveerde Betuweroute is bittere noodzaak. Dat is de opvatting van topman Hans Smits van Havenbedrijf Rotterdam.

Volgens Smits zullen de goederenstromen tussen zijn havenstad en het achterland komende jaren explosief blijven groeien. De verbreding van de zuidelijke ringweg rond Rotterdam naar twee keer vijf rijstroken biedt volgens hem slechts tijdelijk soelaas. “Uiteindelijk loopt het weer vast op de weg. Dat is zeker”.
In de ogen van Smits heeft de Betuweroute onterecht een slecht imago. De schuld daarvoor legt hij bij de valse start. “In de jaren negentig dacht men dat de lijn zichzelf moest terugverdienen. Dat moest gebeuren in publiek-private samenwerking. Inmiddels zijn we wijzer. Dit soort grote investeringen verdien je niet gemakkelijk terug”.

Hoofdbrekens

Over de 4,6 miljard euro die de vrachtlijn uiteindelijk kost, maakt Smits zich weinig hoofdbrekens. “In Zwitserland geven ze drie tot vier keer zo veel geld uit aan dit soort projecten. Door alle maatschappelijke eisen is de route erg duur geworden. Maar voor het geld hebben we dan ook een prachtige lijn, extreem veilig en mooi ingepast in het landschap”.
Smits zag het vrachtvervoer over het spoor afgelopen jaren geleidelijk stijgen naar 10 procent. Voor de periode 2020-2030 ligt de lat op 20 procent. De topman van het havenbedrijf verwacht dat de Betuweroute over vijf jaar quitte zal draaien.

Reageer op dit artikel
Lees voordat u gaat reageren de spelregels