nieuws

Hornbach ziet ruimte voor 45 bouwmarkten

bouwbreed

Bouwmarktketen Hornbach heeft zich ten doel gesteld in Nederland een marktaandeel te veroveren van 30 procent. De inbreng van de professionele gebruiker zal gaandeweg toenemen tot minstens 15 procent.

“Nederland is bijzonder belangrijk voor ons”, zegt bestuursvoorzitter Albrecht Hornbach. De Duitse topman bezoekt dezer dagen de Amsterdamse vastgoedbeurs Provada. Albrecht is een vertegenwoordiger van de vijfde generatie die bij het in 1877 opgerichte familiebedrijf aan de touwtjes trekt.
“In Nederland wordt veel gebouwd en gerenoveerd, meer dan in Duitsland. Veel mensen hebben hier een eigen huis. Zweden mag dan wel groter zijn, maar daar woont haast niemand. Voor ons is Nederland groot”.
Albrecht Hornbach bezoekt de Provada om de banden aan te halen met projectontwikkelaars en gemeenten. Laten zien wat de goede bedoelingen zijn. De onderneming heeft grote plannen. Met als start de huidige acht bouwmarkten, ligt voor 2010 de lat op een aantal van vijftien. In een verder verschiet denkt de ondernemer aan 45 Nederlandse vestigingen. “Tussen idee en bouw ligt in Nederland zeker vijf jaar. Je moet je door nogal wat procedures worstelen. We ontmoeten angsten en vooroordelen, wat een ander juridisch getouwtrek oplevert dan in een land als Duitsland. Gelukkig zien onze klanten ons graag komen. Voor de tweede achtereenvolgende keer zijn we door het AD en Elsevier uitgeroepen tot de beste bouwmarkt. De mensen die bij ons over de vloer komen, weten niet eens dat we zo veel tegenwerking ontmoeten”.

Boekarest

Begonnen als eenvoudige dakdekker in de Paltz, is Horbach uitgegroeid tot een concern met 125 vestigingen. De keten verkoopt haar waren in acht landen. Volgende week krijgt in Boekarest Roemenië zijn eerste Hornbach. In 1996 waagde de onderneming zich pas voor de eerste keer de grens over. De keuze viel op Oostenrijk. Vrijwel onmiddellijk gevolgd door ons land.
In Nieuwerkerk aan de IJssel verrijst medio 2008 de grootste vestiging in Nederland. Omvang: 20.000 vierkante meter. Het huidige tuincentrum ondergaat een totale metamorfose. “Verkijk je niet op de winkelmeters”, waarschuwt Hornbach. “Belangrijker zijn de meters voor de opslag. Logistiek is in ons bedrijf heel belangrijk. Zonder goede logistiek kun je geen bouwstoffen verkopen”.
De vestiging in Nieuwerkerk krijgt de primeur van een drive-in. In een gedeelte van het complex kunnen de klanten straks met auto en aanhanger binnenrijden. Heel handig om zware materialen te kunnen inladen. Het concept werd de eerste keer toegepast in de vestiging in de Zweedse stad Göteborg. Na Nieuwerkerk komt Breda aan de beurt voor een drive-in voor de bouwstoffenmarkt.

Reageer op dit artikel
Lees voordat u gaat reageren de spelregels