nieuws

Hendriks voorbij omzet van 100 miljoen euro

bouwbreed

Hendriks Bouw en Ontwikkeling heeft vorig jaar de omzet met ruim 6 procent opgevoerd tot 103,6 miljoen euro. De onderneming uit Oss zag de nettowinst echter dalen tot 2,3 miljoen euro. Dat blijkt uit het jaarverslag van Hendriks, dat gisteren is gepubliceerd.

Absoluut gezien boekte de divisie Projectontwikkeling de grootste omzetstijging. Het onderdeel pakte 4 miljoen euro meer aan bedrijfsopbrengsten en kwam uit op 48,5 miljoen euro. Relatief gezien was het echter Onderhoud en Beheer dat de grootste sprong voorwaarts maakte. De divisie zag de omzet met 30 procent stijgen tot 6,6 miljoen euro. De installatiedivisie was goed voor 6,5 miljoen euro omzet, 24 procent meer dan het jaar ervoor.
De bouwdivisie moest als enige bedrijfsonderdeel inleveren: de omzet daalde van 42,4 miljoen euro naar 41,8 miljoen euro. De afname bij de bouwpoot werd veroorzaakt doordat de aannemer zich voor het eerst in zijn bestaan terugtrok van een project dat via aanbesteding was binnengehaald. Hendriks zag zich genoodzaakt uit het bewuste project te stappen omdat “op basis van de technische gegevens van architect en constructeur niet de kwaliteit kon worden gegarandeerd die de opdrachtgever voor ogen had”.
Op het project Hinthamerpoort moest de bouwer extra uren maken vanwege de technische complexiteit. Ook dat heeft de bouwdivisie omzet gekost, aldus Hendriks in het jaarverslag. Dit jaar verwachten de Ossenaren de bouwomzet op peil te houden. De projectontwikkelingstak moet daarentegen 4 tot 5 miljoen euro aan opbrengsten kunnen winnen. Ook wordt een stijging van de omzet voorzien bij de installatiepoot en de onderhoudsdivisie.
“We zijn tevreden als we ook in 2007 op het niveau van 2006 of wellicht iets daarboven, kunnen opereren. Niet dat we geen ambities hebben. Integendeel. De continuïteit van onze onderneming staat echter voorop. Momenteel is er sprake van een gezonde verhouding tussen het activiteitenniveau, het rendement en de personeelsbezetting.”
Net als andere bouwers ziet ook Hendriks de arbeidsmarkt steeds krapper worden. Het bedrijf startte daarom een campagne om nieuw talent te werven. Daarnaast koestert het de aanwezige talenten in de organisatie door fors te investeren in loopbaanplanning en scholing van vaklieden en andere bouwplaatsmedewerkers.

Reageer op dit artikel
Lees voordat u gaat reageren de spelregels