nieuws

Caterpillar 345C maakt van simpel klusje iets speciaals

bouwbreed

Aan de zuidwestkant van Hoogvliet staan vier oudere mannen met de nieuwste digitale camera’s in de aanslag op een afgetrapt en winderig grasveld. Onder luid commentaar leggen ze de sloop van hun jaren ’60 flat van vier verdiepingen vast. Sloopbedrijf Lekkerkerker gebruikt voor het klusje een bijzondere Caterpillar 345C.

In opdracht van het Rotterdamse ontwikkelingsbedrijf OBR sloopt Lekkerkerker Rotterdam op dit moment twee flatjes van vier verdiepingen hoog. Een standaardklus voor uitvoerder Kees Verkaik. “Ik kan in één oogopslag zien hoe lang we met zo’n flatje bezig zijn en wat het gaat kosten,” vertelt hij terwijl hij een shagje draait en met één oog de werkzaamheden van zijn collega’s in de gaten houdt.
Maar de sloop van dit specifieke flatje op de hoek van de Baarsweg en de Koolvisweg is toch een bijzondere klus voor Lekkerkerker. Het is namelijk voor het eerst dat ze met de op maandag afgeleverde, aanpaste, Caterpillar 345C sloopkraan werken. “En dat scheelt behoorlijk in de uren,” grijnst Verkaik als de Demarec MQP30 met combibek boven aan de 26 meter lange giek met donderend geraas door de betonwapening heen vreet en het puin meters lager op een grote hoop valt.
Eind vorig jaar zette Lekkerkerker de ‘Cat’ al in bij de sloop van de DSM fabrieken in Delft, maar toen zat het bredere onderstel zoals dat door Van den Heuvel in Werkendam is gemaakt er nog niet onder.

Stabieler

Want de 345C is geen nieuwe machine – Caterpillar presenteerde in januari immers al de nieuwe D-serie rupskranen – maar wel een bijzondere. Dat komt door de toevoeging ES achter de type-aanduiding. ES staat voor Extreme Service en betekent dat de kraan is uitgerust met rupsen van een groter model Cat. Een 330C krijgt dus de onderwagen van de 345C, de 345C die van de 365C en de 365C die van de 385C. De Cat van Lekkerkerker werd daarvoor onder handen genomen bij Van den Heuvel, die het onderstel verzwaarde en aan beide zijden met 25 centimeter verbreedde. Bedrijfsleider Marcel de Graaf van het Rotterdamse sloopbedrijf legt uit wat daarvan het voordeel is. “De machine is een stuk stabieler bij werk op grotere hoogte en met zwaarder sloopgereedschap. Samen met de giek van 26 meter die er nu aan hangt weegt hij bijna 90 ton. Door het zwaardere onderstel zou er zelfs nog een iets langere giek aan kunnen. Dat is knap voor een relatief lichte machine. Bovendien kan hij nu 360 graden draaien zonder dat er een alarm klinkt of dat de draaibeperking aanslaat, voor de machinist dus veel meer bewegingsvrijheid.”
Terwijl De Graaf zijn verhaal doet rolt de Caterpillar een meter of vijf naar links om een volgend stuk flat te beginnen. Eén van de fotograferende oude mannen vertelt dat de huiskamer waar hij veertig jaar heeft gewoond bijna aan de beurt is. “Dat wil ik toch nog effe zien,” mompelt hij terwijl hij de camera in de aanslag houdt. “Maar eigenlijk kan ik hier de hele dag wel naar kijken. Machtig mooi.”

Aanvegen

Personeel van Lekkerkerker houdt het puin op twee plaatsten met brandslangen nat om stuiven te voorkomen. Ook voorop de Demarec-combibek zitten spuitmonden gemonteerd die direct op het te slopen gedeelte spuiten. “Dat is toch onze specialiteit,” vertelt uitvoerder Verkaik. “Netjes werken, zonder al te veel overlast voor de omwonenden. Je kunt het ook zien aan de bouwplaats. Overal rijplaten, iedere dag opruimen en aanvegen. Mensen uit de flats hiertegenover komen regelmatig vertellen dat lang niet alle bedrijven werken zoals wij. Er zijn hier ook wel andere slopers aan het werk geweest die meer overlast veroorzaken.”
Die rijplaten zijn ook een apart verhaal. Want waar andere bedrijven die moeten huren of kopen is Lekkerkerker naast een sloopbedrijf ook één van de grootste verhuurders van de metalen rijplaten in Nederland. En tijdens sloopwerken bij chemische bedrijven worden de metalen opslagtanks zorgvuldig in stukken geknipt en opnieuw gewalst om aan een tweede leven als rijplaat te beginnen. “Het is voor ons dus wat gemakkelijker om het hele sloopterrein vol te leggen met die platen,” zegt De Graaf.
Als de Cat weer een paar meter verder rolt en het flatje verder transformeert in een berg puin gaat een tweede Caterpillar – een mobiele M322 met sorteergrijper – aan het werk om het puin te sorteren en over te laden in de gereedstaande vrachtwagens die het naar afvalverwerker Sita zullen brengen. Verkaik: “In twee dagen zijn we hier klaar. Dan volgt over een paar weken nog eenzelfde gebouw daar verderop, en ik ben hard bezig de aanbesteding voor de rest van de flatjes hier in de buurt binnen te fietsen. Maar de concurrentie is hevig op het moment, dus we moeten afwachten. Morgen gaat de 345C ES in ieder geval naar Zoetermeer voor een andere klus.” En dan is er in Hoogvliet niets meer te zien van de huiskamers met het bloemetjesbehang waar de fotograferende oudjes veertig jaar hebben gewoond.

Reageer op dit artikel
Lees voordat u gaat reageren de spelregels