nieuws

Stroefheid weg efficiënt en makkelijk te meten

bouwbreed

Aveco de Bondt uit Driebergen heeft een stroefheidsmeter ontwikkeld. Met hulp van de Dienst Weg en Waterbouw (DWW) van Rijkswaterstaat bouwde het ingenieursbedrijf een efficiëntere en gebruiksvriendelijkere versie van het zogeheten ‘86% vertraagd wiel’.

Door de opkomst van prestatiebestekken groeit de vraag naar stroefheidsmetingen voor wegdekken. “Voordat een weg wordt opgeleverd, moet aangetoond zijn dat hij aan de stroefheidseisen voldoet”, zegt Theo Burgerhof, manager Verhardingscontrole & Advies bij Aveco de Bondt. “Door het groot onderhoud aan de wegen is een tekort aan meetcapaciteit ontstaan, reden voor Aveco de Bondt om een eigen meetwagen te ontwikkelen.”
In Nederland is de officiële meetmethode de door DWW ontwikkelde ‘86% vertraagd wiel’-meting. Die opstelling bestaat uit een bus en een aanhanger met twee gewone wielen en in het midden een extra wiel. Tijdens de meting wordt dat derde wiel tot 86 procent afgeremd.
“De bus rijdt tijdens de meting continu 70 kilometer per uur op de cruisecontrol. Het derde wiel heeft dan een snelheid van 9 kilometer per uur”, aldus Burgerhof. Uit de wrijvingskracht die daarbij wordt gemeten, berekent de computer de stroefheidswaarde.
Het geremde wiel met volledig gladde band wordt tijdens de meting continu gekoeld met water, zo’n 7,5 liter per 100 meter wegdek. De lengte van een meting is dan ook afhankelijk van het volume van de watertank. Aveco de Bondt meet met een extra grote bus met een watertank van 2500 liter en kan 33 kilometer wegdek in één keer opmeten. “Dat is drie keer zo veel als de bestaande stroefheidsmeters”, aldus Burgerhof.

Software

Aveco de Bondt bouwde zijn stroefheidsmeter met behulp van bouwtekeningen en ervaringen van DWW. “Door moderne technologie konden we de software optimaliseren”, zegt Burgerhof. “Bij de start van de meting zakt bijvoorbeeld het derde wiel automatisch en gaat de waterpomp vanzelf aan.”
Ook zijn bepaalde handelingen gebruiksvriendelijker gemaakt. “Zo was het bedienen van de registratieapparatuur, die op een statief in de bus staat, niet altijd gemakkelijk in een rijdende wagen”, zegt Burgerhof. “Als de auto schudde, kon je per ongeluk op het verkeerde knopje drukken. Daarom hebben we een apart toetsenbordje gemaakt dat je los in de hand kunt houden.”
Om de meetwagen te ijken, heeft Aveco de Bondt vorige week samen met DWW metingen uitgevoerd en de resultaten vergeleken. De resultaten waren goed waardoor de nieuwe stroefheidsmeter vanaf nu operationeel is.

Reageer op dit artikel
Lees voordat u gaat reageren de spelregels