nieuws

Belle van Zuylen eerste verticale stad van Europa

bouwbreed

De 260 meter hoge toren Belle van Zuylen in Utrecht kost ongeveer 500 miljoen euro en moet met een uitgebreid pakket aan voorzieningen de eerste verticale stad van Europa worden.

Dat blijkt uit het haalbaarheidsonderzoek van ontwikkelaar Burgfonds dat in samenwerking met projectbureau Leidsche Rijn net is afgerond.
De studie, waaraan maanden is gewerkt, ligt nu bij de gemeente Utrecht. Dit jaar beslist de Domstad of de Belle van Zuylen er inderdaad komt. Gérard van Gorp, directeur projectontwikkeling bij Burgfonds, is er sterk van overtuigd dat de “unieke” toren wordt gebouwd. “Maar, maatschappelijk moet de toren ook worden gedragen.”
Met een mix van verschillende functies en een uitgebreid serviceaanbod moet Belle van Zuylen volgens de programmamakers de eerste verticale stad van Europa worden.
Wonen, werken, sporten, consumeren en cultuur opsnuiven in de expositieruimten gaan in deze toren samen. Lunchbezorging, boodschappen-, stomerij-, schoenpoets- en hondenuitlaatservices, in de beoogde toren draait alles om het gemak en het comfort van de gebruiker. Van Gorp: “Zelfs in Hongkong en New York zijn deze concepten nauwelijks vertoond, in Japan wel.”
De Belle van Zuylen, die in het nieuwe centrum van Leidsche Rijn moet komen te staan pal aan de A2, telt 69 verdiepingen. Negen ‘verschillende niveaus’ bieden plaats aan 230 appartementen (80 tot 160 vierkante meter), 144 hotelkamers (op 80 tot 100 meter hoogte), 40.000 vierkante meter kantoorruimte en 1700 parkeerplaatsen in drie ondergrondse parkeerlagen. Een automatische parkeervoorziening moet auto’s mechanisch, zonder uitstoot van uitlaatgassen op hun plek brengen.
Overigens zijn twee etages gereserveerd voor semi-publieke en facilitaire voorzieningen, terwijl een gedeelte van de begane grond wordt ingericht met winkels. Vanuit dit publieke gedeelte brengt een snelle shuttlelift bezoekers naar hoger gelegen publieke servicelevels. Voor toeristen zijn verschillende uitzichtplatforms ingetekend, en in verband met grote capaciteit en de beperkte ruimte komt er een groot aantal dubbeldeksliften.
De toren die bij helder weer op 50 kilometer afstand is te zien, kan door haar ongekende hoogte verschillende uitzichten aanbieden: op Amerongen, Amersfoort of Arnhem. “We hebben zelfs het vermoeden dat de zee bij helder weer is te zien is”, meent Maisa Verwey, locatieontwikkelaar bij Burgfonds.

Constructie

Ten opzichte van het oorspronkelijke ontwerp is ‘draaiing’ van het gebouw weggelaten. De armen en benen – de kronen – van het staalframe zijn om constructieve redenen symmetrisch gemaakt. De voetprint bestaat uit een aaneengesloten vlak, zodat de krachten gelijkmatig worden verdeeld. Om droog te kunnen bouwen, worden twee mogelijkheden voorgesteld: korte damwanden van 22 tot 27 meter en een betonnen afdichtingsvloer, of langere damwanden van 35 tot 45 meter. Voor de fundering wordt uitgegaan van palen tot een diepte van 60 meter. Om hinder van wind en trillingen op te vangen wordt de toren uitgerust met een demper. In Nederland betekent dit een primeur voor gebouwen.
Op dit moment wordt uitgegaan van een 260 meter hoge toren. Daarmee zou de Belle van Zuylen na de Triumph Palace in Moskou (264 meter) de op één na hoogste toren in Europa worden.

Reageer op dit artikel
Lees voordat u gaat reageren de spelregels