nieuws

Peijs legt laatste fase hsl bij topman Rijkswaterstaat

bouwbreed

Het veiligheidssys­teem ERTMS zorgt voor een onverwachte tegenvaller bij de hsl-zuid. De onderhandelingen met HSA en Infraspeed verlopen bovendien zo moeizaam dat minister Peijs de laatste fase in handen geeft van directeur-generaal Bert Keijts van Rijkswaterstaat. Op z’n vroegst rijden de treinen pas in december 2008 de beloofde 300 kilometer per uur.

Voor het eerst geeft Peijs in een brief aan de Tweede Kamer toe dat er inschattingsfouten zijn gemaakt en de problemen te lang zijn afgedaan als beheersbaar financieel risico. De bijzondere contractvorm voor de bovenbouw geeft Infraspeed (BAM, Siemens en Fluor) een monopoliepositie waarbij de onderhandelingspositie van de Staat is “verzwakt”. De directeur-generaal zal nu op korte termijn een speciaal team met (internationale) deskundigen formeren dat gaat over de verdere invoering zal begeleiden.
Door de vertraging ontstaat voor het Rijk een schadepost van bijna een kwart miljard euro aan gederfde inkomsten en Infraspeed strijkt 25 miljoen euro aan meerwerk op. Met name de grensovergang naar België houdt momenteel een snelle doorgang van de hsl-zuid tegen. Vooralsnog geldt tot oktober 2008 een snelheidsbeperking van 160 kilometer per uur in het gebied waar de twee systemen van verschillende fabrikanten aan elkaar moeten worden gekoppeld. Voor een soepele overgang is de ‘upgrade’ van versie 2.2 naar 2.3 noodzakelijk. Extra vertraging wordt opgelopen omdat de testapparatuur voor die versie nog op zich laat wachten.
Minister Peijs wordt vandaag in de Tweede Kamer op het matje geroepen. Het parlement laat inmiddels onafhankelijk onderzoek uitvoeren naar nut en noodzaak van de aanpassingen van het veiligheidssysteem. Peijs koos ervoor al in december opening van zaken te geven en gaat in haar nadagen als minister nogmaals door het stof.

Slim

De naadloze passage van 300 kilometer per uur in het grensgebied kost het Rijk ruim 30 miljoen euro extra. Infraspeed was zo slim om het risico van de grensovergang bij de staat neer te leggen, bevestigt de Projectorganisatie HSL-Zuid. Daarvan gaat 25 miljoen naar de combinatie Infraspeed die in een pps verantwoordelijk is voor de bovenbouw en het onderhoud van de hsl.
Het langer laten draaien van de projectorganisatie slokt nog eens 6 miljoen euro op. De gederfde inkomsten vormen echter de grootste kostenpost. Omdat de vervoerder later gaat betalen, omdat de lijn niet beschikbaar is, ontstaat tussen 2012 en 2020 een “aanzienlijke kasproblematiek” van 222 miljoen euro.

Reageer op dit artikel
Lees voordat u gaat reageren de spelregels