nieuws

De grote trek van attractiepa rk BillyBird

bouwbreed

In attractiepark BillyBird Hemelrijk in Volkel heeft recreatieondernemer Ton Derks het vak geleerd. Ruim twintig jaar na de opening van zijn park – met als mascotte een olijke oeverzwaluw – slaat de vogel zijn vleugels uit. “We willen er tien in Nederland, daarbuiten zullen we wel eens kijken. De ambitie groeit met de kansen.”

Klimrots Hemelaya met de gele BillyBird-vlag in top biedt een mooi uitkijkje over het park Hemelrijk en omgeving, zelfs op een zwaarbewolkte dag. Ton Derks wijst in de verte. “Als het mooi weer is zie je hier het hele verzorgingsgebied.” Dat gebied, waar de meeste bezoekers vandaan komen, wordt begrensd door Eindhoven, Den Bosch en Nijmegen. De toekomstige uitbreiding van het park is beter te zien. Grenzend aan het park heeft Derks een stuk grond van 15 hectare gekocht en een boerderij. In ongeveer vijf jaar tijd moeten daar 150 bungalows verrijzen, rond een nog aan te leggen plas. De nabijheid van vliegbasis Volkel levert volgens Derks geen problemen op. De grond valt in tegenstelling tot het bestaande parkdeel buiten de geluidscontouren.
Waar andere attractieparken zoals de Efteling en het onlangs failliet verklaarde Land van Ooit het aan de stok kregen met milieuorganisaties zodra ze wilden uitbreiden, verwacht Derks geen moeilijkheden. Vanaf het allereerste begin van Hemelrijk, geopend in 1986, is de samenwerking met natuurorganisaties goed. Zo realiseerden ze gezamenlijk een kunstmatige wand voor oeverzwaluws, de vogel die model stond voor BillyBird, die van Hemelrijk-mascotte uitgroeide tot beeldmerk voor alle nog te ontwikkelen activiteiten.

Identiteit

Hemelrijk is de basis van wat moet uitgroeien tot een keten van tien regionale BillyBird-parken in Nederland, elk met een eigen identiteit. Maar het concept blijft gelijk: een combinatie van natuur en recreatie met zowel binnen- als buitenactiviteiten, zodat het park onder alle weersomstandigheden – 365 dagen per jaar – bezoekers trekt. In de rustigste maand november zijn dat er door de week weliswaar hooguit een paar honderd, maar “Er is geen dag dat mensen geen behoefte hebben aan recreatie”, zo weet Derks inmiddels.
Drie nieuwe parken staan op de rol. Volgend jaar begint zandwinner Niba met het uitgraven van de zwemplas voor Drakenrijk in de Limburgse gemeente Beesel. In 2010 gaat een deel van het park open voor publiek, terwijl de zandwinning nog jaren doorloopt. Derks: “Dat hebben we hier ook meegemaakt, dat is geen probleem. We hebben nooit een conflict gehad.”
De gemeente Cranendonck, op de grens van Brabant en Limburg, wordt de thuisbasis van Muzenrijk, een park met als thema muzen, de godinnen van muziek en kunst, maar ook muizen. Zo heet Maarheeze, onderdeel van Cranendonck, in carnavalstijd Muuzegat. Vanwege de tegenvallende kwaliteit van het zand op de plek waar de recreatieplas moet komen, hebben de plannen naar schatting een half jaar vertraging opgelopen. Partner Niba heeft toch besloten door te gaan. Weliswaar is er vrijwel uitsluitend ophoogzand te winnen, wat niet zo veel opbrengt, maar door de grote behoefte van de markt is het project toch financieel haalbaar. “Waarschijnlijk kan in 2010 de schop de grond in”, verwacht Derks. Twee jaar later kunnen de eerste bezoekers er terecht.

Zoeken

Met Ballast Nedam als partner voor de zandwinning gaat Derks in de buurt van Ede Veluwrijk opzetten, waar de aanleg van een recreatieplas al mogelijk is gemaakt door het bestemmingsplan. Vanwege de centrale ligging vlak bij een station en twee snelwegen en vanwege het grote aantal inwoners binnen een straal van vijf kilometer is dat volgens Derks de beste locatie tot nu toe. Een planning ligt er nog niet. “Daar bepaalt de grondverwerving de snelheid.” Over andere toekomstige parken wil Derks nog niets kwijt. “Dat we op meerdere plekken aan het zoeken zijn, mag duidelijk zijn.”
Derks kiest bewust voor kleinschalige recreatie, die vooral bezoekers uit de directe omgeving trekt. De meesten van hen kopen een jaarabonnement in plaats van een los kaartje. “Ik heb niks tegen grootschalige attracties. De kunst is dat het park betaalbaar blijft.” Met die adressen van alle huidige en toekomstige klanten verwacht Derks dat BillyBird ook een interessante partner zal zijn voor de winkeliers in de regio. Gezamenlijk zouden ze dan acties kunnen opzetten, zoals een spaarpuntensysteem.
Er moet nog veel gebeuren, maar Derks heeft het concept voor de BillyBird-keten al helemaal in zijn hoofd. De komst van een BillyBird-park kan het toerisme in de betreffende regio een nieuwe impuls geven, verwacht Derks. “We verzinnen geen thema, maar trachten de plaatselijke identiteit te versterken zoals die vaak in de geschiedenis verborgen zit.”

Reageer op dit artikel
Lees voordat u gaat reageren de spelregels