nieuws

Opritten parkeerdek elektrisch verwarmd

bouwbreed

Twee hellingbanen van het parkeerdek boven de Betuweroute in Barendrecht zijn in opdracht van BAM Wegen en ProRail voorzien van elektrische verwarming.

Het systeem Freeway van Fortecs gaat automatisch aan en zorgt ervoor dat de hellingbanen vrij van sneeuw en vorst blijven. In Barendrecht gaat het om 1500 vierkante meter. Onder het wegdek liggen op een bed van betonijzer warmteweerstandkabels en sensoren die temperatuur en vochtgehalte monitoren. De sensoren geven de waarden door aan de thermosstaat die de verwarmingsinstallatie inschakelt wanneer ijsvorming dreigt. “Bij een temperatuur van 2, à 3 graden in combinatie met vocht springt het systeem aan”, legt Jos Visser, directeur van Fortecs uit. Omdat het systeem preventief werkt, is veel kunstmatige warmteaanvoer niet nodig. “Meestal na een minuut of twintig, wanneer de kans op gladheid is geweken, schakelt het systeem automatisch uit.” Volgens Visser staat het verwarmingsysteem in een land als Nederland gemiddeld ‘slechts’ 250 uur per jaar aan.
Visser constateert dat elektrische hellingbaanverwarming ten op zichte van warmwatersystemen wint aan populariteit. “Het systeem is snel op temperatuur en bovendien wordt het overal tegelijkertijd even warm, waardoor er geen temperatuurverschillen en dus ook geen spanningen in het wegdek optreden.”
Nieuw is het verwarmen van hellingbanen niet. Toch kiezen opdrachtgevers steeds vaker voor het alternatief voor strooimiddelen, ziet Visser. “Met zout of zand strooien kan eigenlijk niet meer. Op lange termijn krijgt ons milieu daarvan de rekening gepresenteerd. Zout tast bovendien het beton aan. Denk aan de ramp in Minneapolis, waarvan men vermoedt dat de brug mede is ingestort door het gebruik van kaliumacetaat ter voorkoming van ijsafzetting.”

Zonnig

Ook andere ontwikkelingen bieden de Freeway volgens Visser een zonnige perspectief. “Parkeren is momenteel ‘een hype’ in Nederland. Ik vermoed dat er zeker één nieuwe parkeergarage per week wordt opgeleverd. Deskundigen zeggen dat dit de komende jaren drie per week zullen worden.”
Ook de renovatiemarkt en de toenemende vraag naar gebouwen met gestapelde functies leggen Visser, die al 15 jaar vloerverwarmingsystemen verkoopt, geen windeieren. Brugdekken, wegen? “Misschien in de toekomst. Ik verwacht op korte termijn meer van dakverwarming tegen sneeuwophoping.”

Reageer op dit artikel
Lees voordat u gaat reageren de spelregels