nieuws

Nederlands vernuft met duikboot helpt Koreanen

bouwbreed Premium

Strukton heeft twintig projecten op het oog om zijn internationale positie als specialist in afzinktunnels te versterken. Met werk aan de Amsterdamse Noord-Zuidlijn plus tunnels in Ierland en Zuid-Korea laat de onderneming uit Utrecht de concurrentie zijn hielen zien.

“Wereldwijd valt per jaar één project te vergeven. In Europa zijn we bij twee van de drie projecten betrokken, alleen in Noorwegen niet”, zegt directeur Martijn Smitt van Strukton Civiel.
Strukton heeft grote ambities. Met het tunnelproject in de Zuid-Koreaanse havenstad Busan slaat Strukton voor de eerste keer zijn vleugels uit tot in Azië. Opdrachtgever Daewoo blijkt in zijn nopjes.
“Waarom onze keuze viel op Strukton? Het ontwerp voor de 3,2 kilometer afzinktunnel is van het Deense ingenieursbureau Cowi. Onze voorkeur ging daarom uit naar een Europese partner. Uiteindelijk moesten we een keuze maken tussen Japan en Nederland”. Topman Bo-Hyun Yang van Daewoo, projectdirecteur van de afzinktunnel in de wateren van Busan, zegt dat ten slotte de factor vertrouwen de doorslag gaf. Hij toont begrip dat Strukton vanwege de geringe ervaring in Korea zich alleen wilde richten op de maritieme zijde van het tunnelproject. Daewoo bouwt daarom – onder toeziend oog van Struktons walkapitein Tom Bartels – de achttien tunnelelementen zelf. Aan een telkens uit Nederland over te vliegen ploeg van Strukton de taak om de te water gelaten reusachtige schoenendozen over een afstand van 40 kilometer te transporteren en tot op de millimeter nauwkeurig af te zinken. De naam van de afzinkcommandant: Peter Westendorp.

Mentaliteit

“De Nederlanders kennen de Aziatische cultuur vanaf de zestiende eeuw al erg goed”, prijst Yang. “De Japanners hebben een heel andere mentaliteit van de Europeanen. Ze komen steeds met nieuwe voorwaarden. Aan Strukton weet je wat je hebt”. Goed om te weten dat de Koreanen de Japanse overheersing van 1910 tot 1945 nog altijd zwaar op de maag ligt.
De aanleg van een verbinding van Busan en het eiland Geoje leek aanvankelijk een onmogelijk avontuur. Een vroege poging in de jaren negentig van de Franse bouwer Vinci en baggeraar Boskalis mislukte. Daewoo nam tien jaar geleden het initiatief over en slaagde met wrikken en sjorren een publiek-private oplossing te bewerkstelligen. De overheid beloofde de verantwoordelijkheid voor de noodzakelijke landonteigening op zich te nemen en tekende ook voor de compensatie aan de vissers. Daewoo zette zich (met een aandeel van 43,5 procent) aan de leiding van een consortium van acht partijen. Andere deelnemers zijn onder andere aannemer Daelim (21,3 procent) en industriële ontwikkelaar Doosan met 13,6 procent.
“Bij het krijgen van de opdracht kende ik Korea alleen maar van de perceptie”, blikt Martijn Smitt terug. “Je hebt weet van de Olympische Spelen, het conflict tussen Noord en Zuid, de rol van Guus Hiddink. Meer niet. Dan komt de verdieping. Zuid-Korea blijkt een ontzettend ontwikkeld land met een levensstandaard bijna op het niveau van Nederland. Aziatisch en rommelig, erg leuk. De mensen zijn vriendelijk en behulpzaam”.
Smitt noemt de het bouwdok waarin Daewoo stapsgewijs de achttien tunnelelementen bouwt spic en span, opgeruimd en erg netjes. Daar kunnen de Nederlanders nog wat van leren. Over het door Cowi geleverde ontwerp is de directeur minder tevreden. Waarom trekken de Denen geen lessen van de jongste ervaringen in Nederland?

Ouderwets

“Eigenlijk is het ontwerp een kopie van de Öresundtunnel. Jammer. De Nederlandse techniek is al jaren verder. Bij Rijkswaterstaat en Tunnel Engineering Consultants, waarin Haskoning, Witteveen+Bos en DHV samenwerken, bestaat veel nieuwe kennis. Het gebruik van het Gina-profiel voor de koppeling van de tunneldelen, de wijze van mootvoegen, de uitvoering van de voorspanning. Alle zijn ze ouderwets”.
Strukton overtuigde Daewoo het Deense ontwerp op tal van punten aan te passen. Vanwege de efficiëntie en niet in de laatste plaats de kosten. Op aanraden van Smitt verdwenen de gebruikelijke toegangstorens en werd in de Verenigde Staten een duikvaartuig gekocht. Het instrument kan met een zuignap aanhechten om zo nodig via een mangat in het tunnelelement reparaties uit te voeren.
De afzinkoperaties, die in december beginnen, zijn in hoge mate een kwestie van afstandbediening geworden. De afzinkcommandant koerst op de op de zeebodem uitgezette magnetische bakens en de permanente informatiestroom van de eigen maatvoerders, die als geen ander precies weten waar ieder stukje van het tunnelelement zich bevindt.

Reageer op dit artikel