nieuws

Eén element even effectief als zevenhonderd zandzakken

bouwbreed

Plaats kunststof bakken op een rij, pomp ze vol met water en dek ze af met speciale golfbrekers. En als de storm is gaan liggen; leegpompen, opstapelen en wegwezen. De makers menen dat de Box Barrier de zandzak als tijdelijke waterkering op alle fronten aftroeft.

Waarom een heel leger optrommelen, zandzakken laten vullen en stapelen als één transportwagen en een tractor onder erbarmelijke omstandigheden samen hetzelfde resultaat bereiken met een nooddam van polyester? Ter illustratie, één box (circa 10 kuub) staat gelijk aan zevenhonderd zandzakken. Movares en Delta Marine Consultants (DMC), de initiatiefnemers van het op het oog zo eenvoudige idee, zouden het niet weten.
Jelte Bos van Movares: “Wij menen dat de aanwezige alternatieven onvoldoende soelaas bieden. Een muur maken van zandzakken is arbeidsintensief. Bovendien kan een zak scheuren.” Een tijdelijke kering die in dijken geïntegreerd wordt, zoals de DutchDam, is volgens Bos evenmin zaligmakend, want “veel te duur.” Hij verwijst naar een onderzoek van het RIZA uit 2005, waaruit blijkt dat 300 kilometer dam of kade in het binnenland van Nederland kwetsbaar is voor overstromingen.
De Box Barrier maakt gebruik van water om water tegen te houden. Omdat de opslag van de bak weinig ruimte mag innemen is de bak stapelbaar. Om die reden loopt de bak van onder naar boven breder uit. Hierdoor ontstaan tussen de bakken gaten die weer met opvulstukken worden gedicht. Elke bak wordt afgesloten met een geperforeerd deksel dat met de bak mee schuin naar voren afloopt. Het deksel breekt overslaande golven en voert het overtollige water via het laagste punt af naar de waterbron. Een drainagemat onder de bakken voorkomt dat een opwaartse druk onder de boxen ontstaat. Snijranden onder de boxen en afdichtingselementen zorgen dat de bakken niet wegglijden.
De Box Barrier vereist volgens de bedenkers geen aanpassingen aan bestaande dijken en beschadigt ze ook niet. Bos: “Hij is sterk, stabiel, flexibel, duurzaam, veilig en relatief goedkoop. Simpel? Ja, wij waren ook verbaasd dat het nog niet bedacht was.”

Productie

Bas Reedijk van DMC twijfelt er geen seconde aan dat de Box Barrier in productie komt. “Hij kan in allerlei varianten worden uitgewerkt. Daarbij stijgt het water overal ter wereld en neemt het aantal overstromingen toe. Met als meest recente voorbeeld de ramp in Engeland afgelopen zomer. Robuuste permanente oplossingen zijn inderdaad goed, maar die kosten veel tijd en geld. Waterschappen, steden, maar ook energiecentrales en woningen van particulieren kunnen met dit concept snel worden beschermd tegen water. De Box Barrier heeft het in zich naast de zandzak een nieuwe standaard te worden.” Waarom de naam Box Barrier? “Iedereen begrijpt direct waar het over gaat. Bovendien allitereert het mooi.”

Box Barrier

Movares en Delta Marine Consultants bedachten de Box Barrier naar aanleiding van een prijsvraag die Hoogheemraadschap Delfland dit jaar uitschreef. Een tijdelijke waterkering moest een kleidijk van 1200 meter met ongeveer één meter verhogen, om zo de bergingscapaciteit van de Woudse Polder bij zware regenval te vergroten. Met als voorwaarde dat de bestaande dijk amper mocht worden aangetast en dat de nooddijk binnen 16 uur kon worden opgebouwd. De prijs ging aan de Box Barrier voorbij, hoewel die volgens de makers aan alle eisen voldeed. Omdat Movares en DMC universele kansen zien, lieten ze het idee na een onderzoek naar originaliteit toch patenteren.

Reageer op dit artikel
Lees voordat u gaat reageren de spelregels