nieuws

Bouwstof oorzaak wolken in hsl-tunnel

bouwbreed

Bouwstof is de oorzaak van de stofwolken in de Groene Harttunnel van de hsl. Inmiddels zijn de opruimwerkzaamheden begonnen om de stoflaag in de 7 kilometer lange tunnel te verwijderen. De wanden worden nat gereinigd en een gigantische stofzuiger wordt ingezet voor de vloeren.

De Projectorganisatie HSL-Zuid bevestigt opgelucht dat vooral betongruis de oorzaak is van stofwolken die afgelopen zomer tijdens testritten boven 160 kilometer per uur ontstonden. Sindsdien bedekt een dikke laag stof de tunnel en veroorzaakt regelmatig storingen in de technische installaties. TNO is met spoed ingeschakeld om onderzoek te doen naar de herkomst van het stof.
De onderzoekers zijn nog bezig, maar het is zo goed als zeker dat bouwstof de boosdoener is. Vooral betongruis als gevolg van zaagactiviteiten, lijkt de grote boosdoener. Het mogelijk loslaten van de brandwerende laag Fendolite is inmiddels uitgesloten als oorzaak. “Gelukkig maar, want daar waren we wel even bang voor”, licht Ester Hesp van de projectorganisatie toe. Minister Eurlings (verkeer) zal binnenkort de Tweede Kamer op de hoogte stellen van de uitkomst. Volgende week donderdag volgt een debat in het parlement en diverse Kamerleden hebben al aangekondigd het stofprobleem aan de orde te stellen.

Doekje

Volgens Hesp is Infraspeed Maintenance samen met onderaannnemer Hig afgelopen week begonnen met de schoonmaakwerkzaamheden. Per tunnelbuis is twee weken nodig. “Verschillende methoden zijn uitgeprobeerd. Daar is uitgekomen dat de wanden met zachte druk nat worden schoongemaakt. De installaties worden met een nat doekje afgenomen en in de open ruimte zal een soort grote stofzuiger wordt ingezet.” Daarbij moet ook nog rekening worden gehouden met testritten op het spoor, dus de werkzaamheden zijn niet binnen vier weken afgerond.
Het is een gigantische klus om de 7160 meter lange tunnel met een diameter van bijna 14 meter stofvrij te maken, waarbij ook de 210.000 vierkante meter wand wordt schoongemaakt. De combinatie Koop/Bouygues heeft de boortunnel aangelegd voor een bedrag van 427 miljoen euro. De tunnel ligt op een diepte van 30 meter en meet inclusief toeritten ruim 8 kilometer.
Het is niet onveilig om de tunnel te gebruiken. Slecht zicht of stofwolken zijn op zich geen belemmering om in anderhalve minuut door de tunnel te rijden. De treinen zijn beveiligd via het ERTMS-systeem en daarvoor zijn geen seinen langs het spoor nodig. Het stof is echter wel een bedreiging voor de tunneltechnische installaties, de treinen en kan ook de wand aantasten.
Wie de rekening moet gaan betalen van de schoonmaakklus is nog onduidelijk. “We hebben de prioriteit gelegd bij het daadwerkelijk schoonmaken, want dat moet nu zo snel mogelijk gebeuren. Als de bouwcombinatie iets te verwijten is, zal de rekening daar terechtkomen, maar dat is nog helemaal niet zeker”, aldus Hesp.

Reageer op dit artikel
Lees voordat u gaat reageren de spelregels