nieuws

Scherpere eisen aan onderhoud wegenSpreiding onderhoudswerk snelwegen (2007)

bouwbreed

Rijkswaterstaat accepteert niet langer dat wegwerkzaamheden uitlopen tot in de ochtendspits. De opdrachtgever breekt de lopende contracten voor het wegwerken van achterstallig onderhoud open om de eisen aan te scherpen. Dit jaar staat met 550 kilometer asfalt een record aan werkzaamheden op de agenda en Rijkswaterstaat wil files beperken.

Afgelopen jaar waren nachtelijke werkzaamheden twintig maal niet op tijd klaar en ontstonden files. “Ik wil het bericht op de radio niet meer horen”, verklaart Olaf van Duin, directeur groot onderhoud van Rijkswaterstaat. Hij heeft daarbij hoge verwachtingen van de betrokken aannemers. “Desnoods gaan ze in twee keer frezen en breken de werkzaamheden halverwege af als de tijd te krap blijkt.”
Komende weken worden alle lopende contracten aangepast om de files nog verder te beperken, waarbij extra kosten worden vergoed. Een andere eis wordt dat er wordt gewerkt achter de pylonen. “Zodra die uitstaan, verwacht ik actieve wegwerkers. Anders verlies je het begrip van automobilisten.”
Om diezelfde reden wil Van Duin nog veel meer tekstkarren inzetten. Bovendien worden de contracten aangepast om de nachtelijke files te beperken. “Twintig procent van de wegwerkfiles staat in het holst van de nacht. Niets is ergerlijker dan een uur stilstaan als je op weg naar huis bent om te slapen.” Ook op dat vlak verwacht hij actieve participatie van aannemers. “Constateer je een file, dan maak je de nacht erna een ander werkplan.”

Tevreden

Van Duin is tevreden over de aannemerij, maar vooral te spreken over het geleverde werk van BAM, Heijmans en Volker Wessels. Hij heeft ook enkele aannemers in gebreke gesteld. Hij wil echter niet overgaan van uitsluiting bij de komende contracten. “Je moet oppassen, want juridisch is het niet fout als een aannemer voor een boete kiest en files laat ontstaan. Bovendien houdt Rijkswaterstaat geen bouwer meer over als je elk jaar iemand aan de kant zet. Maar het is ook niet zo dat een aannemer zomaar files kan laten ontstaan.”
Eigenlijk is het afgelopen jaar uitstekend gegaan met het wegwerken van het achterstallig onderhoud. In 2006 is 450 kilometer asfalt extra aangepakt, 30 kilometer meer dan de oorspronkelijke planning. Bovendien bleef het aantal wegwerkfiles beperkt tot 4 procent van het totaal, zelfs minder dan in een ‘gewoon’ jaar.
Van Duin probeert dat percentage dit jaar op 5 tot 6 procent te houden ondanks het feit dat er 550 kilometer asfalt extra wordt aangepakt. De A2 waar maar liefst 24 projecten worden uitgevoerd, is zijn grootste zorgenkind.
Hij heeft de brandbrief van EVO ontvangen, maar maakt zich geen zorgen over ‘Antwerpse toestanden’ waarbij in het tweede jaar alsnog grote files ontstonden op de ring rond Antwerpen. “Daar ben ik ben niet bang voor. Wij zetten de publiekscampagnes door en letten nog scherper op filevorming.”

Spreiden

Rijkswaterstaat is de aannemers tegemoetgekomen door de werkzaamheden dit jaar optimaal te spreiden (zie figuur). Er is geen piek meer in het najaar en de winterstop is beperkt tot december en januari, waarbinnen zelfs ruimte blijft om projecten uit te voeren. Bovendien werkt Van Duin hard aan een inhaalslag voor de planning in 2008. Op verzoek van de bouwers wordt de tijd tussen gunning en uitvoering opgevoerd van zes naar twaalf maanden, zodat aannemers nog beter kunnen plannen.

Hinderklasse wegen
0 = geen hinder, zoals maaien
1 = kleine hinder, zoals rijdende afzetting
2 = beperkte hinder, minder dan 10 minuten, zoals vervanging vangrail
3 = grote hinder, tussen 10 en 30 minuten vertraging
4 = zeer grote hinder, vertraging meer dan 30 minuten, zoals afsluiting

Reageer op dit artikel
Lees voordat u gaat reageren de spelregels