nieuws

Peijs verwacht geen tegenvallers bij aanleg Hanzelijn

bouwbreed

De aanleg van de Hanzelijn zal binnen het budget van 895 miljoen euro blijven, voorspelt minister Peijs (verkeer). Tegenvallers zijn niet te verwachten en de afspraken met de regio voor de 50 kilometer lange spoorlijn zijn gemaakt. De aannemers mogen de komende vijf jaar aan de slag om de lijn uiterlijk december 2012 op te leveren.

De minister gaf gisteren het startsein voor de nieuwe spoorlijn. Peijs verwacht dat het de laatste grote nieuwe spoordoorsnijding van Nederland zal zijn, waarmee zij aangeeft dat wat haar betreft de Zuiderzeelijn er nooit zal komen. De Hanzelijn verbindt Lelystad met Zwolle via een 790 meter lange tunnel onder het Drontermeer en een brug over de IJssel en krijgt nieuwe stations in Lelystad, Dronten en Kampen-Zuid.
De minister verwacht niet dat het budget van dit project uit de pas gaat lopen. Volgens haar zijn weinig tegenvallers te verwachten, omdat het draagvlak voor de lijn groot is. Bovendien is overeenstemming bereikt met alle bestuurders over de inpassing. “Iets wat met de Betuweroute zo is misgegaan.” “Alle belangrijke beslissingen zijn genomen en het tracé ligt vast. Alleen nieuwe wet- en regelgeving zou roet in het eten kunnen gooien, maar dat verwacht ik niet”, voorspelt zij. Peijs vindt dat het Noorden tevreden kan zijn met deze verbinding, waar straks met 200 kilometer per uur overheen kan worden gereden. Ze is het niet eens met de stelling dat de Hanzelijn een geste is aan de noordelijke provincies in plaats van de Zuiderzeelijn. “Dat is dan een duur zoethoudertje en trouwens dit besluit is al eerder genomen.” De nieuwe lijn ontlast de Gooilijn en de Veluwelijn en ontsluit vooral Lelystad, dat promoveert van eindstation naar tussenstation.
Bouwmanager Jaap Balkenende heeft er eveneens alle vertrouwen in. Om de kosten in de hand te houden werkt ProRail zoveel mogelijk met design&constructcontracten. Inmiddels zijn drie grote contracten gegund: het ‘Oude Land’ aan BAM/Van Oord, het ‘Nieuwe Land’ aan Dura Vermeer en ‘Tunnel Drontermeer’ aan Ballast Nedam/GTI.
De aanbesteding voor de brug over de IJssel loopt. “Een bijzonder contract”, verzekert Balkenende, omdat in de eerste fase van het contract de vormgeving van de brug de doorslag geeft bij de keuze wie het project mag uitvoeren. In de tweede fase ligt nog steeds de nadruk op het ontwerp, maar speelt ook de prijs een rol. De ontwerpers hebben een plafondbedrag van ruim 50 miljoen euro voor de spoorbrug.

Reageer op dit artikel
Lees voordat u gaat reageren de spelregels