nieuws

Kosten van en files door wegwerken dalen met verplaatsbare barrier

bouwbreed Premium

In Groot-Brittannië maken flexibel ingedeelde werkvakken het werk aan de weg zo’n 30 procent goedkoper. Ook de maatschappelijke kosten dalen omdat op de overgebleven rijvakken minder snel files ontstaan.

Dat leerde Rijkswaterstaat bij het voorbereiden van een proef met een ‘verplaatsbare barrier’.
“Die proef vindt plaats in oktober”, verwacht woordvoerder Yvonne de Keulenaar van Rijkswaterstaat. De dienst studeert nog op het moment en de plaats. De proefperiode duurt in elk geval vijf weken: “Onderzoek leerde dat een verplaatsbare barrier pas loont bij werken die langer duren dan twee weken”, rekent De Keulenaar voor. De dienst onderhandelt nog met een aannemer die de machine gaat gebruiken.
In de proef verschuift een machine speciale betonnen blokken als een ritssluiting heen en weer over de breedte van bijvoorbeeld een rijstrook. De machine rijdt achter de barrier, tilt de elementen op en zet ze met een transportband aan de andere kant van de rijstrook.

Snelheid

Vóór het begin van de drukke spitsuren schuift de barrier over de lengte van het werkvak een rijstrook op.
“Er komen zo meer rijstroken beschikbaar”, legt De Keulenaar uit. “Tijdens de rustige uren kan de werkruimte weer worden vergroot met één of twee rijstroken.” Telkens met een snelheid van ongeveer 10 kilometer per uur. De machine verdeelt alleen de banen links of rechts van de middenberm in stroken.
“Voordelen te over,” verwoordt De Keulenaar de bevindingen van Rijkswaterstaat. De dienst kan het beschikbare asfalt snel aanpassen aan de drukte, zodat het verkeer beter doorstroomt; soms met een hogere snelheid.
De verplaatsbare barrier schept ook meer werkruimte waarbij het beton werk en verkeer overduidelijk scheidt en zo de wegwerkers een groter gevoel van veiligheid geeft.
Rijkswaterstaat huurt de ruim 12 meter lange, 2,40 meter brede en 3 meter hoge machine voor 24 maanden van Barrier Systems uit het Amerikaanse Rio Vista. Inclusief een cursus voor het personeel kost dat zo’n 1,1 miljoen euro.
Voor dat bedrag levert de fabrikant ook betonnen elementen voor 5 kilometer barrier en flexibele stalen passtukken om bijvoorbeeld bochten mee te maken.
Een medewerker van de dienst ontdekte de machine tijdens een vakantie in de Verenigde Staten en diende die in als idee voor FileProof, een project om files te verminderen. Onderzoek leerde dat Amerikaanse wegenbeheerders al sinds 1991 verplaatsbare barriers gebruiken. In Europa gingen Groot-Brittannië en Italië vorig jaar al Nederland voor.
“Met goed resultaat”, weet De Keulenaar. De praktijk moet leren of er in Nederland vergelijkbare voordelen mee te boeken zijn. “Een financieel voordeel van 30 procent op werk aan de wegen zit er waarschijnlijk niet in”, verwacht De Keulenaar “omdat het wegenwerk in Nederland al efficiënt wordt uitgevoerd.”

Reageer op dit artikel