nieuws

Hattem maakt met mooie brug van de nood een deugd

bouwbreed

Hattem krijgt geen tunnel, maar wel een bijzondere brug. De laatste kans op een tunnel is verkeken, nu de Tweede Kamer niet bereid is in te grijpen op de plannen van minister Eurlings (verkeer). De gunning voor de brug is al deze zomer.

Bij de Hanzelijn is tot op heden voor bijna 15 miljoen euro aan aanbestedingsmeevallers te melden. Bam Civiel/Van Oord gaan de ruwbouw tussen Lelystad en Zwolle maken. Ballast Nedam en GTI gaan de tunnel onder het Drontermeer aanleggen. De aanleg van de spoorlijn is geraamd op 895 miljoen euro. De Tweede Kamer zag haar kans schoon om bij Eurlings alsnog aan te dringen op een tunnel.
Drie jaar terug nam het parlement een motie aan waarin toenmalig minister Peijs werd gemaand zich te verdiepen in een tunnelvariant. Die motie werd terzijde geschoven met het argument dat de kosten te hoog zijn en vertraging dreigt.
Afgelopen week zag Hattem zijn laatste kans op een tunnel aan zich voorbij gaan. De Tweede Kamer bleek niet bereid om minimaal 100 miljoen euro op de begroting vrij te maken en mogelijk een vertraging van tien jaar op te lopen bij de oplevering van de Hanzelijn.
Het dorp kijkt dus vanaf 2012 uit op een brug over de IJssel. Er is 50 miljoen euro uitgetrokken voor een bijzonder ontwerp. Kwaliteit zal voor 60 procent de doorslag geven bij de gunning en voor 40 procent let ProRail op de prijs. De aanbesteding loopt en het is de bedoeling de opdracht 1 september te gunnen aan een van de drie overgebleven partijen.

Reageer op dit artikel