nieuws

Duikers Strukton willen zeggenschap over hele bouwput

bouwbreed Premium

Onderwater Techniek Nederland (OTN) wil zich niet meer beperken tot het storten van de betonvloer. Vanaf volgend jaar neemt de Strukton-dochter, die zich heeft gespecialiseerd in onderwaterbouw, samen met twee andere aannemers de hele bouwput voor haar rekening.

“Heb je morgenvroeg twee duikers nodig voor een lekkende put, dan kunnen wij je niet helpen.” Directeur Chris Raijmakers van OTN gaat nooit over één nacht ijs. Als hij aan de slag gaat, dan wordt alles degelijk voorbereid.
Vanuit die gedachte wil de onderwaterspecialist in de toekomst niet pas in de bouwput aankomen als het onderwaterbeton moet worden gestort, zoals momenteel de praktijk is, maar de hele bouw voor zijn rekening nemen.
“We zoeken vaste partners en praten momenteel met een heibedrijf en een grondaannemer. In de tweede helft van 2008 willen we hiermee de markt op.”
Raijmakers denkt met de dienst vooral op binnenstedelijke locaties aan de slag te kunnen. “Tussen woningen mag je vaak geen grondwater aan de bodem onttrekken. Je moet eerst de damwanden slaan en vervolgens met duikers een tijdelijke betonvloer storten. Daarna pomp je het water er uit.”
Verdeel je zo’n klus over verschillende partijen, dan ontstaan volgens Raijmakers allerlei praktische problemen. “Er is altijd wel iets”, verzucht hij. Ligt de verantwoordelijkheid voor de bouw van de put bij één partij, dan worden veel misverstanden voorkomen. Raijmakers: “En daarmee beperk je de risico’s.”

Internationaal

De realisatie van bouwputten is een interessante markt, toch is het niet hét specialisme van OTN. Het twaalf man tellende bedrijf is specialist in het afzinken van tunnelbakken. Het is op dat gebied internationaal actief, 90 procent van de huidige jaaromzet van zo’n 10 miljoen euro wordt over de grens gerealiseerd. Het bedrijf heeft 26 man vast personeel in dienst waarvan veertien mensen in Duitsland werken.
De afzinkmarkt is grillig. “Je bent afhankelijk van grote infrastructurele projecten”, vertelt Raijmakers. En die zijn er niet zoveel. Het buitenland lonkt dan al gauw. Voor Raijmakers levert dat een reizend bestaan op. “Ik heb over de hele wereld gewerkt”, beaamt hij.
Hét buitenlandse project voor OTN is momenteel de bouw van een tunnel in Zuid-Korea. “Daar hebben we nu onze handen vol aan”, aldus Raijmakers. Het bedrijf zinkt bij de havenstad Busan op volle zee achttien caissons af die tezamen een verkeerstunnel vormen van 3,2 kilometer. “We werken daar alleen in de maanden december, januari, februari en maart. Daarna breekt het seizoen van de tyfoons aan en kunnen we niets meer doen.”
OTN mag zich op zijn gemak voelen in internationale wateren, de Verenigde Staten is voor het bedrijf onbekend gebied. “De markt in Noord-Amerika is redelijk afgeschermd. Wij richten ons daarom vooral op Zuid-Amerika, Europa en Azië.”

Millimeter

Iets verder weg in de tijd wacht OTN nog een huzarenstukje. Dit keer gaat het niet om het volume, zoals in Zuid-Korea, maar om het manoeuvreren op de millimeter. Het duikbedrijf schuift in 2010 voor de Noord-Zuidlijn in Amsterdam een tunnelbak onder het Centraal Station van de Amstelstad. En in 2008 gaat OTN in Ierland aan de slag daar waar bij Limerick een 1 kilometer lange tunnel wordt gebouwd onder de rivier de Shannon.
“Het wordt druk”, stelt Chris Raijmakers met een glimlach. Maar het werk is van harte welkom. “Met onze nieuwe aandeelhouder Strukton, begin dit jaar zijn we overgenomen, hebben we afgesproken dat we de komende drie jaar groeien naar 20 miljoen euro omzet.”

Reageer op dit artikel