nieuws

Opheffen verbod helpt Chipshol nauwelijks

bouwbreed Premium

Een nieuw hoofdstuk is toegevoegd aan de Chips­holsoap. Verantwoordelijk minister Eurlings hief donderdag het bouwverbod op het potentiële miljoenenterrein bij Schiphol op. Projectontwikkelaar Chipshol zal er echter weinig mee opschieten: het Groenenbergterrein zal nog een hele tijd weiland blijven, omdat de vergunningenprocedure opnieuw moet worden doorlopen.

Het opheffen van het bouwverbod lijkt natuurlijk prachtig nieuws voor vader Jan en zoon Peter Poot. De zoveelste overwinning op rij en er kan eindelijk een bedrijventerrein worden gebouwd. Tegelijkertijd valt het nog maar te bezien of dit wel zo gunstig is voor de grootste particuliere grondbezitter rond Schiphol.
Het tijdstip van het opheffen van het bouwverbod mag namelijk op zijn zachtst gezegd wel erg toevallig worden genoemd. Schiphol – en iedereen kent de warme banden tussen de nationale luchthaven en het Rijk – is nog geen twee weken geleden door de rechter gedwongen om een voorschot op de schadevergoeding te betalen die Chipshol krijgt voor het in 2003 opgelegde bouwverbod op zijn terrein.
Negentien miljoen euro belastinggeld moest binnen tien dagen op de bankrekening staan van de familie Poot. Voor die uitspraak stelde Schiphol alles in het werk om het betalen van deze forse claim te vertragen.
Niet geheel zonder reden en waarschijnlijk met succes: met het – juist vlak na de uitspraak van de rechter – opheffen van het bouwverbod op het Groenenbergterrein kan Schiphol-directeur Gerlach Cerfontaine weer met het hoofd fier omhoog naar de rechtbank in Haarlem. Hij zal daar ongetwijfeld aandragen dat de schadevergoeding van bijna 20 miljoen euro veel te hoog is. Helemaal omdat Chipshol nu vrij is om te bouwen.
De tactiek is zo doorzichtig dat niemand het zich bijna kan voorstellen. Maar waarom zou Schiphol het niet doen: het is zeer onwaarschijnlijk dat iemand zich druk zal maken om de gehele affaire. De afgelopen tien jaar is Jan Poot toch al een roepende in de woestijn geweest. Zijn ‘David tegen Goliathgevecht’ interesseerde helemaal niemand.

Recht

Het ministerie van Verkeer en Waterstaat verbergt zich achter zijn eigen papieren en wijst er nog maar eens op dat het volledig in zijn recht stond bij het opleggen van een verbod. Voor het gemak wordt er niet bij gezegd dat toenmalig staatssecretaris Schultz de gemeente Haarlemmermeer het mes op de keel heeft gezet om een voorbereidingsbesluit, vlak voor het bouwverbod, op het Groenenbergterrein te treffen.
Van de politiek hoeft de projectontwikkelaar niet veel verwachten. Geen Kamerlid die zich bij de familie heeft gemeld en het laatste debat over het Groenenbergterrein is ook al twee jaar oud. Toen was overigens PvdA’er Adri Duivesteijn de enige die zich opwond over het schimmige politieke spel tussen overheid en Schiphol. Een teleurstelling, want je zou verwachten dat parlementariërs toch van de blauwe stoelen zouden opspringen als ze horen hoeveel belastinggeld de diverse schadeclaims kosten.

Wetgeving

Chipshol heeft natuurlijk zijn miljoenen nu fictief binnen. Maar het bedrijf kan nog steeds niks. Zoals de familie Poot al zei – niets verbaast nog in deze soap – valt het opheffen van het bouwverbod toevallig samen met nieuwe wetgeving. Die maakt het noodzakelijk dat Chipshol weer helemaal opnieuw moet beginnen en moet starten met het aanvragen van een nieuwe bouwvergunning.
Dus van een doorbraak mag niet worden gesproken. Ja, minister Eurlings geeft toe dat hij fout zat. Maar nee, het Groenenbergterrein zal nog een hele tijd weiland blijven. Dat is meer dan een gemiste kans voor een nationale luchthaven die op meerdere fronten wil groeien.

Reageer op dit artikel