nieuws

Macht

bouwbreed Premium

De A zit weer in de maand. Nee, niet die van asperges, maar van asfalt. Een Delftse hoogleraar gelieerd aan de vervoerlobby. De hoofdman van de werkgevers in de Randstad. En de machtigste man van Nederland.

De A zit weer in de maand. Nee, niet die van asperges, maar van asfalt. Een Delftse hoogleraar gelieerd aan de vervoerlobby. De hoofdman van de werkgevers in de Randstad. En de machtigste man van Nederland.
Het heeft te maken met Tweede Pinksterdag.
Voor de één was dat urenlang in de file staan naar IKEA of de Efteling
Voor de ander het moment om zijn caravan weer uit de stalling te halen en er achter te komen dat er van de zomer maar drie keuzen zijn. Stil staan. Onafgebroken sukkelen
tussen de vrachtwagens op de eerste baan. Of samen met de brutaalste vervoerders van goederen en mensen (vergeet de bussen niet) op de tweede baan gaan rijden met een snelheidsverschil van een paar kilometer. Dit laatste uiteraard na een onverantwoorde actie naar links.
Merkwaardig toch dat – als we het over files hebben – veel op het eerste gezicht slimme mensen zo blijven hangen in (laat ik maar zeggen) simpele kapitalistische oplossingen. Breid de capaciteit uit!, is les één. Maak het duurder!, is les twee. Overigens zijn deze twee kapitalistische ‘scholen’ het niet altijd met elkaar eens, maar het wordt in dit kamp niet als raar ervaren als je nu eens rabiaat tegen beprijzen bent en een paar jaar later ongenuanceerd vóór. Daar kan je zelfs een lintje voor krijgen en veel gevraagd spreker mee worden.
Nee, het doel automobiliteit heiligt de middelen. Een cowboy (want wat is de auto anders dan het hedendaagse paard) heeft recht op zijn vrijheid.
Ik ben meer van de marxistische school, geloof ik. Het systeem is niet te verbeteren en zal in zijn eigen lelijkheid en slechtheid vastlopen. Pas dan zal er energie vrijkomen om in echte oplossingen te gaan denken.
Kennelijk zijn de files nog niet lang genoeg, denk ik dan, maar als wereldhervormer heb ik gelukkig de tijd. Ik wilde het echter helemaal niet hebben over files, maar over macht. Het is eigenlijk zeer geruststellend dat machtige mensen in de krant roepen dat ze wegen aan gaan leggen die we pas mogen gebruiken als er schone auto’s zijn. Overigens heb ik die redenering direct doorgemaild aan de burgemeesters van Aalsmeer, de Haarlemmermeer en Amstelveen die nu direct woningen rondom Schiphol willen gaan bouwen in afwachting van een nieuwe generatie schone en geluidsarme vliegtuigen, die bovendien niet meer kunnen neerstorten. Maar laat ik niet uitweiden. Voor een beetje machthebber is de krant eigenlijk een raar machtsmiddel, misschien zelfs wel een laatste redmiddel.
Beïnvloeden doe je via netwerken, onderhandelingen, voldongen feiten en laten we eerlijk zijn, manipulatie.
Het bespelen van de publieke opinie is eigenlijk het instrument van de machtelozen. Het is voor hen vaak de enige manier om een punt te agenderen. Het gaat eigenlijk om het mobiliseren van de straat. Als machthebbers kiezen voor de publieke opinie is het meestal te laat (ze hebben de slag verloren), zijn ze boos (omdat ze hun zin maar niet krijgen), moeten ze de achterban hun spierballen laten zien (anders zijn ze toch geen knip voor de neus waard) of starten ze een wanhoopsoffensief. En politici weten dat gelukkig. Bovendien zijn automobilisten tevreden rokers, geen onruststokers. Dus over tot de orde van de dag. En dromen van de dag dat Nederland eindelijk vastloopt. Want pas daarna gloort een nieuwe dag.
Lenny Vulperhorst
Andersson, Elffers Felix bv,
Utrecht
L.Vulperhorst@aef.nl

Reageer op dit artikel