nieuws

Autorijden op gemalen autobanden

bouwbreed Premium

Rijkswaterstaat gaat bij Kloosterzande Japanse wegen van rubber testen. Dit type wegdek van gemalen autobanden is volgens het Innovatieprogramma Geluid (IPG) het stilste ter wereld.

Autorijden op een wegdek dat mee veert. “Schokkerig? Nee, hoor, het gedraagt zich als een normaal wegdek maar dan stiller.” Volgens Guido Debeus, projectmanager van het IPG zijn de elastische wegdekken minstens goed voor een geluidreductie van 1 dB(A) vergeleken met tweelaags zoab. “Maar, we hopen op hogere reducties bij hogere snelheden.” Met snelheden tot 110 kilometer per uur wordt de test op rubber de komende maanden uitgevoerd.
Internationale contacten brachten het IPG op een Japans spoor. Om echt grote stappen met geluid te kunnen maken, moest de elasticiteit worden aangewend. “Elasticiteit dempt geluid. De verende werking van rubber zorgt ervoor dat de aanstoting van een band met de weg minder hard is en zorgt bovendien voor een sterke demping .”
De drie rubberen wegdekken (elk 40 meter lang) zijn ontwikkeld door drie verschillende Japanse fabrikanten en zijn nagenoeg hetzelfde. Een gemalen autoband geldt als hoofdgrondstof, een andere stof houdt de zaak bij elkaar en weer een andere stof bepaalt de mate van stroefheid.
De rubberen wegdekken zijn opgebouwd uit vierkante tegels van één vierkante meter en ongeveer vijf centimeter dik. “Voor grote afstanden is dat onhandig. Maar, er wordt gekeken naar een systeem, waarbij het wegdek van een grote rol kan worden afgerold.” Volgens Debeus is de tegel het beste te vergelijken met de rubberen tegels die vaker bij speeltuintjes worden toegepast. “Maar dan wel veel sterker.”

Proefvakken

Het IPG beproeft de rubberen toepassingen niet op duurzaamheid en veiligheid. “Pas als blijkt dat een weg aanzienlijk stiller is, zullen deze aspecten in een intensief vervolgprogramma worden bekeken.” In totaal telt de N60 in Zeeuws-Vlaanderen 40 proefvakken. Daarvan zijn 31 ultrastille en conventionele in 2005 en 2006 uitvoerig bemeten. Onlangs zijn er negen extra onderzoeksvakken aangelegd, waaronder de drie rubberen.
De proefvakken bij Kloosterzande leveren gegevens voor een nieuw rekenmodel, de zogeheten Akoestische Optimalisatie Tool. Vanaf volgend jaar moeten aannemers mede aan de hand van dit model de geluidreductie van nieuwe asfaltmengsels nauwkeurig kunnen voorspellen. “We hopen dat we hiermee in de toekomst kunnen besparen op dure proefvakken.”
Het IPG is een meerjarenproject van Rijkswaterstaat, ProRail en de ministeries van VROM en Verkeer en Waterstaat dat aan het einde van dit jaar ophoudt te bestaan. Volgens Debeus laat het IPG de markt een mooie erfenis na. “Tweelaags zoab, modulaire geluidsschermen, raildempers, te veel om op te noemen.”
Debeus meent dat het aanpakken van lawaaierige snelwegen blijvend aandacht behoeft. Een volledig stille snelweg is “fysisch onmogelijk”.

Reageer op dit artikel