nieuws

Schiphol wil nieuwe passagiersterminal

bouwbreed

De nationale luchthaven Schiphol vindt het noodzakelijk dat er een nieuwe passagiersterminal komt. Het nieuwe areaal zou aangesloten moeten worden op het regionale spoornetwerk. Dat schrijft Schiphol in zijn langetermijnvisie aan het kabinet, die vrijdag is gepubliceerd. Daarbij kijkt de luchthaven naar de capaciteitsknelpunten tot 2030.

Volgens de luchthaven is het vanaf 2015 “absoluut noodzakelijk” dat er een nieuw passagiersareaal wordt gebouwd op Schiphol Noordwest. De luchthaven laat minister Eurlings (verkeer) weten dat de nieuwe terminal rond 2020 infrastructureel klaar moet zijn. “Hiervoor is het noodzakelijk dat dit areaal is aangesloten op de A4, A9 en A5 en een ongestoorde verbinding krijgt met Schiphol Centrum en het daar aanwezige NS-station.”
Schiphol ziet ook wel iets in een aanvullende regionale railaansluiting in Noordwest om de Schipholtunnel te ontlasten. De terminal zou grofweg tussen Schiphol Centrum en de om te leggen A9 ten zuiden van Badhoevedorp moeten komen. Er moeten voorzieningen komen voor ongeveer 30 miljoen passagiers.
De reden voor de uitbreiding is dat het aantal passagiers tot 2025 naar 80 á 85 miljoen (nu 46 miljoen) zal groeien. De hoeveelheid vracht zou groeien naar 3,5 miljoen ton (nu 1,5 miljoen ton). Deze cijfers staan gelijk aan 600.000 tot 650.000 vliegtuigbewegingen per jaar. Bij de aanleg van de Polderbaan is uitgegaan van een groei naar 600.000 bewegingen. Om de groei aan te kunnen is een zesde baan noodzakelijk, schrijft Schiphol aan het kabinet. De ruimtelijke reservering voor de parallelle Kaagbaan moet dus blijven. Een vierde noord-zuidbaan, gelegen tussen de Polderbaan en de Zwanenburgbaan, vindt Schiphol niet nodig. Die zou niks bijdragen aan de capaciteit van de luchthaven en de overheid mag de ruimtelijke reservering wat betreft Schiphol Group loslaten.
Waar al langer over werd gesproken, is nu ook definitief bevestigd door Schiphol. De luchthaven ziet wel wat in een overloop van het vliegverkeer naar regionale vliegvelden. Vooral Eindhoven en Lelystad Airport zijn goede kandidaten. De Schiphol Group is bereid om te investeren in de baanverlenging en een nieuwe passagiersterminal in Lelystad, zo staat in het advies.

Bereikbaarheid

Om de bereikbaarheid van Schiphol te vergroten heeft de luchthaven de regering nogmaals op het hart gedrukt snel te beginnen met de uitbreiding van de A4, de A2 en de A12. Het instellen van doorstroom­routes kan daarbij helpen, zo bepleiten zij in het rapport. “Door onder meer het aantal op- en afritten te verminderen, zullen de verstoringen op de hoofdrijbanen afnemen. Om de rijkswegen te ontlasten is op een aantal plaatsen uitbreiding en/of aanleg van een onderliggend wegennet noodzakelijk.”
Op pagina 3: Vliegtuiggeluid van Schiphol hindert veel meer omwonenden.

Reageer op dit artikel