nieuws

IJsbaan in Enschede verwarmt zichzelf

bouwbreed

Verwarming door een ijsbaan. Het klinkt tegenstrijdig, maar Homij Technische Installaties heeft een warmteterugwinsysteem ontwikkeld voor de nieuwe overdekte ijsbaan in Enschede.

Artist’s impression van de ijsbaan. Het ontwerp is van Architectenbureau IAA.

De restwarmte die de koelmachine voor de ijsbaan produceert, wordt gebruikt om kleedkamers, horeca en kantoorruimten te verwarmen.
De koelmachine zal het water verwarmen tot een temperatuur van 50 graden Celsius. Met die temperatuur stroomt het water naar een warmtewisselaar die de toevoerlucht voorverwarmt en het vloerverwarmingssysteem voedt. “De koelmachine levert een gegarandeerde capaciteit voor de verwarming van de nevenruimten”, stelt bedrijfsleider Fernando Vazquez van Homij Technische Installaties.
Daarnaast wordt er ook nog warm water gepompt door kunststofleidingen in de betonfundering onder de ijsbaan. Dit gebeurt om te voorkomen dat de bodem onder de baan bevriest waardoor de fundering wordt kapotgedrukt.
Homij is druk in gesprek met met Waterschap Regge en Dinkel om oppervlaktewater uit de aangrenzende beek te gebruiken voor de warmteterugwinning. “We willen voor deze verwarmingsmethode geen drinkwater gebruiken”, aldus Vazquez.
Voor de ijshal zelf wordt een ventilatie-installatie in combinatie met een ontvochtigingsinstallatie aangebracht. Die is nodig om de schaatsers te voorzien van verse lucht. Het ontvochtigen gebeurt met koude die afkomstig is van de koelmachines. De temperatuur in de ijshal zal tussen de 5 en 10 graden Celsius bedragen.
De temperatuurregistratie kan nauwkeurig worden bijgehouden in het zogeheten GBS-systeem. Het geautomatiseerde systeem bedient luchttoevoerkleppen die, afhankelijk van de buitentemperatuur, automatisch openen of dichtgaan.
Opmerkelijk aan de installatietechniek in de nieuwe ijshal zijn verder de draadgoten die inclusief de buizen en kabels voor verwarming, data/telecommunicatie, stroom en voeding prefab worden gemonteerd. Monteurs hoeven dus niet meer met kabels te slepen. Gemakshalve zijn de aansluitingen op de verdeelkasten plug and play. “Het is een modulair systeem waarmee we aanzienlijke tijdswinst boeken ten aanzien van een conventionele aanleg van de w- en e-installaties”, zegt Vazquez over het DLS-systeem.
De overdekte 400 meter-ijsbaan naast het Arke-stadion wordt volgend jaar juli opgeleverd. Systabo Systeembouw levert de stalen draagconstructie en bouwt de hal.

Reageer op dit artikel