nieuws

Vijf consortia dingen naar A2-tunnel

bouwbreed Premium

Vijf consortia gaan met elkaar in competitie om de nieuwe A2-tunnel in Maastricht te bouwen. Dat maakte Projectbureau A2 Maastricht gisteren bekend.

De aanbesteding is anders dan anders. Er is geen kant-en-klaar plan, wel een programma van eisen en wensen. Het budget van 420 miljoen staat vast. De betrokken consortia moeten zelf een totaaloplossing verzinnen voor niet alleen de tunnel, maar ook voor milieu en stedenbouwkundige onderdelen, nauwkeurig afgestemd op de omgeving.
De aanbesteding is geen wedstrijd op prijs, maar op kwaliteit. “Aan onze eisen moet iedereen voldoen. Maar wie het beste weet te voldoen aan onze aanvullende wensen, wint deze wedstrijd”, zei wethouder Wim Hazeu gisteren.
Het projectbureau richtte gisteren ook een gunningsadviescommissie op, voorgezeten door Jan Mans, voormalig burgemeester van Venlo en Enschede. Ook voormalig rijksbouwmeester Jo Coenen neemt hierin zitting. Deze commissie adviseert over de vraag, of een ingediend plan in staat is om aan de gestelde eisen en wensen te voldoen.
Het totale project kost 631 miljoen euro. Ruim 200 miljoen daarvan is onder meer bedoeld voor het opkopen van gebouwen die moeten worden gesloopt, bodemonderzoek en de kosten van het projectbureau.

Tenderboard

Ook is gisteren een tenderboard ingesteld, die toeziet op de zorgvuldigheid van het aanbestedingsproces. Deze commissie wordt voorgezeten door Patrick Buck, directeur van de realisatie van de Betuweroute.
De vijf deelnemende consortia zijn Avenue 2 (bestaande uit Strukton, Ballast Nedam, Arcadis en Concire), BA2M (geconcentreerd rond BAM, met verder AM Ontwikkeling en Haskoning Nederland), Novum Trajectum (met het Belgische Besix, Dura Vermeer, Bohemen, Nouville Ontwikkelaars, Bouwfonds MAB Ontwikkeling CVG en Van Zandbeek Communication & Events), Samen@043 (het Engelse John Laing Infrastructure, OVG Projecten, Ove Arup International & Partners, Buro 5 Maastricht, en AWG Architecten) en Unie van Maastrich (VolkerWessels, Heijmans, Rijnboutt van der Vossen, KCAP architects&planners, DHV, Witteveen + Bos, en Lodewijk Baljon landschapsarchitecten).
De komende anderhalf jaar is er radiostilte voor het maken van de plannen. Eind 2008 worden de conceptplannen gepresenteerd. Dan zetten Maastricht en het ministerie van Verkeer en Waterstaat nog wat extra accenten. Een jaar later volgt de gunning. Het werk aan de tunnel begint in 2010, de eerste auto’s rijden er in 2016 door.

Reageer op dit artikel