nieuws

Koepoortgarageop losse schroeven

bouwbreed Premium

De bouw van de Koepoortgarage in Delft is door de ondergang van hoofdaannemer Nijssen Bouw ernstig in gevaar gekomen. Projectleider Peter Barendse van ontwikkelaar Ceres sluit niet uit dat de stekker uit het project wordt getrokken.

Inzet van Ceres is om het Delftse project overeind te houden. Maar dat zal niet tegen elke prijs gebeuren, benadrukt Barendse.
“Ceres is onderdeel van Vestia, dat in de regio Haaglanden een maatschappelijke verantwoordelijkheid heeft. We zullen dus niet snel weglopen van het werk. Maar de strop moet financieel niet te groot worden. We kunnen er niet tot in de eeuwigheid geld in steken.”
Door de ondergang van Nijssen, dat vrijdag failliet werd verklaard, staat Ceres er helemaal alleen voor bij de Koepoort. De andere deelnemer in de ontwikkelingscombinatie, Van Roey Projectontwikkeling, is als zusterbedrijf van Nijssen ook kopje onder gegaan.
“Het faillissement van Nijssen treft ons dubbel en dwars. We zijn onze hoofdaannemer kwijt, bovendien liggen alle risico’s van het project nu bij ons”, aldus Barendse.
Volgens hem is Ceres er veel aan gelegen het project weer “op gang te helpen”. Voor maandag staan er gesprekken gepland met Heijmans, die als onderaannemer van Nijssen aan de parkeergarage werkte.

Nachtmerrie

Barendse: “Heijmans zit net als wij met een probleem. Dan is het logisch dat we elkaar opzoeken.” Of Heijmans zal worden gevraagd de rol van hoofdaannemer op zich te nemen, kan Barendse niet zeggen. Ook Heijmans wilde vrijdag niet kwijt met welke intenties zij de gesprekken aangaat.
Voor Ceres is de Koepoortgarage inmiddels uitgegroeid tot een ware nachtmerrie. Eind vorig jaar werd het werk stilgelegd vanwege zettingsschade aan omliggende woningen. Sindsdien is er niet meer gebouwd. Ceres draait op voor alle de kosten die de vertraging van nu al meer dan een jaar, met zich meebrengt.
Ook de gemeente Delft zit met het project in zijn maag, laat wethouder Ronald Vuijk weten. “Als gemeente willen wij zo snel en zo veilig mogelijk verder met de bouw van de garage. Het faillissement van de hoofdaannemer is dan ook een lastige kwestie.” Delft koopt de Koepoortgarage na oplevering, voor het vaste bedrag van 12,5 miljoen euro. Bedoeling is dat vervolgens op de garage vijftien appartementen worden gebouwd. Die zou Nijssen voor zijn rekening nemen.
De bouwer, die negentig werknemers telt, is naar eigen zeggen omgevallen doordat Ceres weigert op een andere gezamenlijk project een rekening van 1,4 miljoen euro te betalen. Het Belgische moederconcern Van Roey ziet niets meer in een doorstart van Nijssen.

Reageer op dit artikel