nieuws

‘Vergeet niet dat je pand je visitekaartje is’

bouwbreed Premium

Bouwbedrijven, kruip uit je schulp. Richt je naar buiten en laat zien dat je trots bent op je werk. Het recept voor hippere bedrijven in de sector is volgens directeur Jan Poel en vestigingsmanager Chris Onclin van Bouw & Civiel Personeelsdiensten, helemaal niet moeilijk. “Vergeet de uitstraling niet.”

En dat is nog maar het begin, vinden Poel en Onclin. “Mensen moeten het gevoel krijgen dat in hen wordt ge ï nvesteerd. Dat gaat een stuk verder dan die schouderklop op het juiste moment. Het zit hem ook in de locatie van het bedrijfspand. De meeste bouwbedrijven zitten op industrieterreinen die heel functioneel zijn, maar waar iedere uitstraling van trots voor het eigen bedrijf ontbreekt. Een mooi pand op een leuke locatie maakt je als bedrijf vaak al een stuk aantrekkelijker. Maar nee hoor, het moet altijd maar zo praktisch mogelijk. Vergeet niet dat je pand je visitekaartje is.”
De grens tussen een betrokken en niet-betrokken werknemer is heel klein, weet Poel. “Een werkgever moet de krenten in de pap niet vergeten.”
Met het krapper worden van de arbeidsmarkt komt de macht immers steeds meer bij de werknemer te liggen. Dat uit zich volgens Poel en Onclin in het feit dat ‘een schaap met vijf poten niet meer wordt gevraagd’. “Ook merk je dat werkgevers voorzichtig buiten de kaders beginnen te denken. Het liefst hebben ze nog steeds een fulltimer, maar als wij voor een oudere werknemer kunnen zorgen die een paar dagen per week wil werken, is het soms ook goed.”
Bouw & Civiel personeelsdiensten, onderdeel van de Dijkstra-groep, werft en selecteert voor bedrijven in de bouw en civiele techniek personeel vanaf mbo+ – niveau. Arbeidsmarktspecialisten of carrièreversnellers noemt Poel zichzelf en zijn mensen ook wel. “Het personeelsbeleid is bij veel bouwbedrijven een sluitpost. Hoe vaak we niet op vrijdagmiddag gebeld worden dat er op maandagochtend een calculator nodig is. Anticiperen op de toekomst is er vaak niet bij.”
Bouw & Civiel Personeelsdiensten heeft vestigingen in Zwolle, Groningen, Leeuwarden en Enschede. “In het noorden lopen we altijd een klein stapje achter op de rest van Nederland, ook wat betreft het tekort aan personeel. Maar ook hier wordt dit langzamerhand merkbaar.”
Van de behoefte om mensen te werven in andere groepen dan tot nu toe gebruikelijk, zoals vrouwen en allochtonen, merken de heren eveneens nog weinig. “Als ik in de grensstreek een vakman uit Duitsland aanbiedt, is men al huiverig.” In positieve discriminatie ziet Onclin weinig. “Als de nood maar hoog genoeg is, gaan bedrijven die nieuwe groepen vanzelf wel aanspreken”, denkt hij.
Die nood ligt wel degelijk op de loer. “Het heeft alles te maken met de uitstraling van de branche. Waarom willen jongeren allemaal in de automatisering werken? Als je erover nadenkt, is het staren naar een scherm en de hele dag met computers bezig zijn, nou niet het meest hippe werk wat je kunt bedenken. Maar toch heeft de automatiseringsbranche een snelle, innovatieve uitstraling van een branche waar je snel carrière kunt maken. En de bouw, ach, daar kan ik hooguit projectleider worden, is de gedachte.”
Daarom zouden bedrijven flink meer energie moeten steken in de persoonlijke ontwikkeling van de werknemer, vindt Poel. “Dat geldt al vanaf dag één. Zet iemand niet neer op de post van werkvoorbereider en hoop dat hij het zelf wel redt. Geef hem aandacht.”
Vooral de kartrekkers moeten niet vergeten worden, de groep die er helemaal voor gaat. “Spreek als leidinggevende je waardering voor ze uit, laat ze meedenken en geef ze verantwoordelijkheid. Vaak wordt binnen een bedrijf al leen gefocust op dingen die niét goed gaan en mensen die – om welke reden dan ook – niét goed functioneren. Natuurlijk is dat ook belangrijk, maar juist die toppers moeten niet vergeten worden. Daar draait een bedrijf op.”

Reageer op dit artikel