nieuws

Proef snelheid hsl tot 500 kilometer per uur

bouwbreed Premium

Het concern Alstom laat in april de eerste hogesnelheidstrein 500 kilometer per uur rijden. Het gaat om een proef in Frankrijk. Het bedrijf is ook verantwoordelijk voor het ERTMS-systeem, het beveiligingssysteem op de hsl tussen Napels en Rome waar treinen al geruime tijd 300 kilometer rijden.

Woordvoerder Harald Hameleers van Alstom kan een snerende ondertoon richting concurrent Siemens niet onderdrukken. Het bedrijf leverde net voor de kerst met succes het EuropeanRailTrafficManagementSystem van de Betuweroute op. Welliswaar was ook daar sprake van vier maanden vertraging, maar die valt in het niet bij de minimaal twaalf maanden vertraging die bij de hsl-zuid dreigt. De Duitse collega Siemens is daar samen met BAM en Fluor Daniel via de combinatie Infraspeed verantwoordelijk voor de implementatie van de nieuwe Europese standaard. Hameleers wil de concurrent niet openlijk afvallen. “Daarvoor is het te vroeg.”
Hij laat echter wel doorschemeren dat Alstom de klus zonder al te veel problemen had kunnen klaren. “Ik verwijs graag naar ons project in Italië waar tussen Napels en Rome een commercieel opererend en werkend ERTMS is geïnstalleerd waar treinen met meer dan 300 kilometer per uur overheen razen.” Het project is eind 2005 opgeleverd en volledig in bedrijf.
Alstom heeft samen met Strukton wel meegedongen naar de opdracht, maar viel buiten de boot. Het bedrijf bemoeit zich overigens wel met de beveiliging op de hsl-zuid, maar dan op het tracé in België tussen de grens bij Hazeldonk tot de Franse grens. Ook dat project wordt binnenkort zonder noemenswaardige tegenslag opgeleverd.

Remweg

Het systeem is bijzonder omdat de capaciteit op het spoor verbetert. Het computersysteem rekent precies de afstanden uit tot de volgende trein met bijbehorende remweg waardoor er twee tot drie keer meer treinen op het tracé kunnen rijden. Bovendien is een groot voordeel dat geen seinen langs het spoor nodig zijn, maar dat de machinist constant op de hoogte blijft via een scherm in de cabine. Tot slot grijpt het systeem ook in bij snelheden tot 40 kilometer per uur, in tegenstelling tot het ATB-systeem waarmee de rest van het Nederlandse spoor is uitgerust.
Altom zou graag de miljardenklus binnenhalen om het hele Nederlandse spoornet met ERTMS uit te rusten, maar zover is het nog lang niet. Het Rijk zet voorlopig in op het Mistral-systeem, een tussenvorm die veel goedkoper is en snelheden van maximaal 160 kilometer per uur aankan.
Het is overigens een illusie om te denken dat het Europese standaard van ERTMS ook echt een Europese standaard is. Om een hsl van Parijs naar Keulen te laten rijden, zijn maar liefst zeven verschillende varianten voor spoorbeveiligingen nodig. “Ieder land drukt toch weer zijn eigen stempel waarbij Duitsland en Frankrijk zelfs twee systemen tegelijk hanteren.”

Randstadrail

Alstom is vooral bekend als de bouwer van de tgv, maar leverde onlangs ook 54 voertuigen voor Randstadrail. “Dat ze nog steeds niet rijden, is niet onze schuld.” De ontwikkelingen staan ook op hsl-gebied niet stil. Het bedrijf wil in april bij Parijs een proef doen om 500 kilometer per uur te rijden.

Reageer op dit artikel