nieuws

KLPD: 91 meldingen koperdiefstal bij spoor

bouwbreed Premium

De KLPD-dienst Spoorwegpolitie noteerde in de eerste negen maanden van het afgelopen jaar 91 meldingen van koperdiefstal. De plunderingen variëren van een paar meter tot enkele honderden meters koperkabel. Vooral in de Randstad vinden de diefstallen plaats.

Dieven gaan altijd voorbereid, nooit alleen te werk. Vluchten doen ze met een voertuig. “De totale schade is onbekend”, laat KLPD-woordvoerder Carine Portengen weten. Serieus neemt de KLPD de diefstallen zeker. “Naast economische schade en vertraging brengen de dieven mensen en verkeer in gevaar. Vooral wanneer bliksemafleiders, de zogeheten paalspoorstaafverbindingen, worden gestolen worden.” Op dit laatste straffeit staat een gevangenisstraf van maximaal 15 jaar. Alle meldingen en aangiftes van koperdiefstal worden door de Spoorwegpolitie landelijk onderzocht. Volgens Portengen heeft dit geleid tot meerdere aanhoudingen in Rotterdam en Zwolle. Verder constateert de KLPD in het buitenland een toename van geweld bij de diefstallen en een switch naar andere materialen zoals aluminium. “In Nederland zijn deze ontwikkelingen er niet.”

België

In tegenstelling tot ProRail heeft Infrabel, de beheerder van de Belgische spoorwegen, de schade door koperdiefstal wel in kaart. Tussen augustus 2005 en september 2006 werd bij onze zuiderburen 182 kilometer koperkabel gestolen en 43,5 kilo ijzerhoudende materialen. Samen goed voor een schadepost van 1,6 miljoen euro. Infrabel vindt dat diefstal van koperen kabels langs het spoor internationaal moet worden aangepakt. “Het is een aanslag op de veiligheid. Als slagbomen of seinen niet meer functioneren, komen er levens in gevaar”, verwoordt Frédéric Petit van Infrabel.

Bendes

Met strengere straffen en een verhoogd toezicht op kwetsbare trajecten proberen de Belgische Bouwunie, het ministerie van Binnenlandse Zaken en Infrabel de veelal georganiseerde koperbendes af te schrikken. Volgens Petit van Infrabel werpen de maatregelen hun eerste vruchten af. “Een aantal bendes is op heterdaad betrapt en bovendien zijn er de afgelopen maanden forsere straffen, waaronder celstraf, uitgedeeld.”
Petit spreekt over twee soorten diefstal. Individuen stelen gemiddeld 10 tot 20 meter kabel. In busjes rondrijdende bendes oogsten gemiddeld 300 tot 400 meter mét elektrocutierisico. Petit: “De dieven zijn gewiekst.” Koperen kabels die zorgen voor stroomtoevoer en seinen, wissels en slagbomen aansturen, liggen over het algemeen ondiep onder de kiezeltjes. ‘Verstoppen’ is geen optie, omdat de technische dienst bij storingen snel moet kunnen handelen. Eric Drent van ProRail meent dat er geen kruid gewassen is tegen de oprukkende koperplaag. “Het probleem is dat je geen hekken om het spoor kunt zetten, omdat de ambulances en de brandweer er altijd bij moet kunnen.”
Preventieve maatregelen neemt ProRail niet. “De 6500 kilometer spoor valt niet te bewaken.”
Infrabel wil voor 2012 koperkabels – waar mogelijk – vervangen door glasvezelkabels. “En we hopen dat de koperprijs inzakt. De eerste signalen zijn er al”, aldus Petit. Voor een kilo koper moet vandaag de dag 5 euro worden betaald.

Reageer op dit artikel