nieuws

Vakbeurs Hout richt zich meer op aannemerij

bouwbreed

– De aannemer wordt een steeds belangrijker klant voor de houthandelaar, constateert het Rotterdams Tentoonstellings Bureau. Dat is een van redenen waarom de organisatie bij de opzet van Hout 2006 (3 tm 7 oktober in Ahoy) meer aandacht voor de bouw inruimt dan bij voorgaande edities van deze vakbeurs.

De meubelmakerij was een grote afnemer van de houtleveranciers. Het aantal meubelmakerijen neemt evenwel gestaag af; de reden dat de handelaren omzien naar andere kopers. Om het belang van de aannemerij te benadrukken gaat het Centrum Hout in het zogeheten Houttheater in op de bouwkundige toepassingen van al dan niet nieuwe houtsoorten en op hout als gevelbekleding.
Bouwers krijgen binnenkort te maken met nieuwe regels voor de CE-markering en de sterktesortering van constructiehout. In het Houttheater komen ook de producten aan de orde die nodig zijn voor het toepassen van de kozijnconcepten 2 en 3 van de Nederlandse Bond van Timmerfabrikanten. Het Centrum Hout brengt verder zo’n zeventig nieuwe houtsoorten en houtproducten onder de aandacht. Die vinden door de beperkte kennis over hun kenmerken nog weinig toepassing.
De beursorganisatie richt een apart plein in met informatie over de ATEX-richtlijnen die werkgevers wettelijk verplichten om het risico van een ontploffing te inventariseren van bijvoorbeeld houtstof en dampen van lijm en lak. Bedrijven moeten een zogeheten explosieveiligheidsdocument laten opstellen en kunnen op het plein leren hoe ze dat moeten doen.
Op hetzelfde plein wordt de nieuwe Machinerichtlijn toegelicht die eerder dit jaar het Europese parlement passeerde. Eind 2009 moet deze richtlijn in de nationale wetgeving zijn verwerkt. Bezoekers kunnen op het ATEX/CE-plein ook informatie vinden over het KOMO-concept I, II en III voor gevelelementen.
Reclame
De organisatie schoof de datum van de vakbeurs op verzoek van de exposanten drie weken op. Niet in de laatste plaats omdat die in deze periode op verschillende andere voor hen belangrijke beurzen worden verwacht. Dit jaar zegt RTB de ‘expositiemarkt’ voor het hout nog te moeten delen met een soortgelijke beurs in Gorinchem en in België. De organisatie achter de Gorkumse beurs zegt zijn expositie in het vervolg niet meer te houden in de jaren dat Hout plaatsvindt.
Om de beurs onder de aandacht van een groter publiek te brengen laat de organisatie er radioreclame voor maken. Eind september zenden Sky en Veronica de desbetreffende spotjes uit. De beursorganisatie verspreidt zelf zo’n 110.000 uitnodigingen; bijvoorbeeld als bijsluiter in een tijdschrift. Exposanten krijgen op hun beurt beter inzicht in het werkelijke aantal bezoekers.

Reageer op dit artikel
Lees voordat u gaat reageren de spelregels