nieuws

Rectificatie Cobouw Totaal

bouwbreed

Bij het drukken van het artikel ‘Betonnen strijkijzer’ in Cobouw Totaal van vrijdag 29 september (nummer 17) heeft zich een fout voorgedaan. De tekst in de laatste kolom van pagina 24 leest niet goed door op pagina 25, waar het artikel wordt vervolgd. De juiste tekst volgt hier.

Bij het drukken van het artikel ‘Betonnen strijkijzer’ in Cobouw Totaal van vrijdag 29 september (nummer 17) heeft zich een fout voorgedaan. De tekst in de laatste kolom van pagina 24 leest niet goed door op pagina 25, waar het artikel wordt vervolgd. De juiste tekst volgt hier.
“Bij bouwen op een plek als deze draait alles om de logistiek”, zegt Van Hoeven. “We hebben geen ruimte om materieel en materialen op te slaan. Ter plekke op grote hoogte beton storten, is uitgesloten. De enige oplossing is dus: bouwen via alternatieve bouwmethoden en just-in-time-levering.”
De bouw is traditioneel begonnen. Een bewuste keuze, omdat het een zeer zware constructie met uiterst hoogwaardig beton en een zware wapening betreft. Vanaf het maaiveld is een damwand geslagen, waarna – van binnenuit – een ongeveer 6 meter diepe bouwput is afgegraven. De ondergrondse parkeergarage – van twee lagen – en de eerste vier verdiepingen zijn in situ gestort. Dat deel is inmiddels gereed. Van Hoeven: “We hebben gelukkig een klein straatje mogen afzetten voor opslag en transport. En er was nog net een beetje ruimte voor de bouwkraan, naast het bouwterrein.” De ‘bouwkeet’ bevindt zich in een nabijgelegen kantoorgebouw.
Het bouwterrein is afgezet met hekken en schuttingen en een overkapping ter grootte van de kap van een voetbaltribune beschermt voorbijgangers en het verkeer tegen vallende voorwerpen. Hinder voor het verkeer levert de bouwlocatie, zo te zien, nauwelijks op. Alleen moeten voetgangers en fietsers een keer extra oversteken.

Reageer op dit artikel
Lees voordat u gaat reageren de spelregels